Holbæk opruster på viden om oplevelsesøkonomi

09/04/2013 10:56

Holbæk Kommune

Et stærkt trekløver bestående af Holbæk Kommune, Holbæk Erhvervsforum og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (CKO) går nu sammen om at udvikle et fælles værktøj til evaluering og udvikling af fremtidige events i Holbæk Kommune.

Holbæk Kommune har i de seneste år arbejdet målrettet på at skabe en by og en kommune med en interessant oplevelsesprofil. Et arbejde som har fundet sted i et tæt partnerskab med Holbæk Erhvervsforum. Seneste store satsning var juleaktiviteterne i Brorfelde i december ’12, hvor hele 15.000 gæster lagde vejen forbi bakkerne syd for Holbæk by. Og her i 2013 samarbejdes der blandt meget andet om Træskibsfestivalen den 17.-19. maj og Togtet på Orø den 22.-24.juli.

Større forbrug og større oplevelser

- Udfordringen lige nu er, at vi rent faktisk ikke ved så forfærdeligt meget om effekterne af de events, vi laver. Eksempelvis kunne vi godt tænke os at få mere konkret viden om, hvordan den kommende Træskibsfestval opleves af både vores egne borgere, men også af de forhåbentlig mange udefrakommende gæster, forklarer Brian Worm Ahlquist der er kultur- & fritidschef i Holbæk Kommune. 

Turismechef i Holbæk Erhvervsforum, Claus Westergaard, supplerer:

- Samtidig er det interessant at få noget dokumentation på, hvilke økonomiske effekter der specifikt kommer ud af oplevelserne; og om vores events samtidig bidrager til at fastholde borgerne i vores kommune og/eller tiltrække mennesker udefra. Bosætningsperspektivet er ikke mindst væsentlig netop nu, hvor befolkningsunderlaget er svagt vigende. 

De to chefer er med andre ord enige om, at videreudviklingen af events både handler oplevet kvalitet – og om den økonomiske bundlinje. Og de har begge store forventninger til, at det kommende værktøj vil afstedkomme en større bevidsthed om netop de eventmæssige greb der skal til for at fintune fremtidens events – og på én gang skabe større forbrug og større oplevelser. 

Kultur og kunst er også kommerciel

- Kultur og oplevelser er med til at give konkurrencefordele. Internt skaber det samtidig sammenhold, og udadtil profilerer man sig over for både erhvervsliv, turister og potentielle tilflyttere. Både Roskilde Festival og Tordenskioldsdagene i Frederikshavn er glimrende eksempler på, hvordan det er muligt både at engagere byens borgere, trække besøgende til og skabe jobs og omsætning, siger Rasmus Wiinstedt Tscherning fra Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

Om evalueringsredskabet

Holbæk Kommune og Holbæk Erhvervsforum har i fællesskab indgået et samarbejde med Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi. Konkret skal der udarbejdes et evalueringsredskab, som skal:

• give realistiske bud på de økonomiske og øvrige effekter af afviklingen af større oplevelsesøkonomiske tiltag.
• vise borgernes og de besøgendes oplevelse af større begivenheder i Holbæk Kommune.
• kunne anvendes fremadrette til at udvikle byens og kommunens oplevelsesprofil.
• være let håndterbart og kunne overtages af Holbæk Kommune og

Holbæk Erhvervsforum med henblik på løbende gentagelse og udvikling.

Evalueringsværktøjet udvikles i foråret 2013 med henblik på afprøvning af prototype i forbindelse med Træskibsfestivalen i pinsen.

Mest Læste

Annonce