A.P. Møller sætter turbo på folkeskolereformen i Odense

Ledelse

13/10/2015 12:51

Nick Allentoft

A. P. Møller Fonden har netop givet 5 mio. kr. til et projekt, der skal styrke samtlige skoleledelser på Odenses 36 folkeskoler. Projektet skal klæde skolelederne på til at løfte de nye arbejdsopgaver, de har fået med folkeskolereformen. Det er en vigtig øvelse, for forskning viser, at hvis børn skal lære og trives bedre, skal skoledelse i fokus.

PRESSEMEDDELELSE: 33 skoleledere og ca. 80 afdelingsledere skal snart i gang med et særligt forløb bestående af rådgivning, udvikling og netværk. Det er Odense Skolelederforening, der i samarbejde med Børn- og Ungeforvaltningen, har taget initiativ til at søge A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal om penge til lederudvikling.

A. P. Møller Fonden har nu givet 5 mio. kr. til projektet, som bygger på et stærkt ønske fra skolelederne selv. I en nylig medlemsundersøgelse fra Skolelederforeningen fortæller 59 procent af skolelederne, at folkeskolereformens nye krav til lederrollen er yderst udfordrende. Samtidig viser international forskning, at det giver god mening at satse på skoleledelse, hvis man vil have elever, der klarer sig bedre.

Formand for Odense Skolelederforening, Dorte Andreas, Tingkærskolen, fortæller om baggrunden for ansøgningen:

- Skoleledelserne i Odense er ambitiøse på børnenes vegne. Vi har høje forventninger til elevernes læring, og vi vil sammen med medarbejderne, på trods af økonomi og udefrakommende faktorer, sætte barren højt i forhold til elevernes læring. Vi vil gøre, hvad vi kan for at sikre, at alle elever bliver så dygtige, som de kan. Vi vil medvirke til at skabe faglige og sociale læringsmiljøer med høj kvalitet for alle børn. Derfor har vi søgt midler til dette projekt.

Et forløb designet til hver skole

Der er ikke tale om ét færdigt koncept, som bredes ud over alle 36 skoler. Tværtimod vil skolelederne på hver enkelt skole modtage rådgivning, som tager udgangspunkt i de udfordringer med folkeskolereformen, man oplever netop der. Rådgivningen skal hjælpe skolelederne til at omsætte den viden, de har om ledelse, til konkrete handlinger på skolerne og styrke lærerne i deres arbejde med elevernes læring og trivsel – noget, skolelederne oplever som svært i dag.

-En af kvaliteterne ved projektet er, at det tager udgangspunkt i de udfordringer, de enkelte skoler oplever, og at alle ledelsesniveauer bliver inddraget, både på den enkelte skole og på tværs af skoler, siger Dorte Andreas.

Også i Børn- og Ungeforvaltningen er der glæde over projektet:

-Jeg er rigtig glad for, at A.P. Møller Fonden har tilgodeset Odenses skoler. Det ligger mig meget på sinde, at alle børn får gode muligheder for at lære, og vi ved, at det starter med god ledelse. Derfor er det helt fantastisk, at skolelederne selv har taget initiativ til ansøgningen, og at det nu bliver belønnet, siger rådmand Susanne Crawley Larsen (R).

 

Mest Læste

Annonce