App-laboratorium hitter i voksenundervisning

Infrastruktur

14/06/2017 07:00

Carina Leth

VUC-kursister vælger selv hvordan de vil lære naturvidenskab med en ny lærerudviklet app. Egne billeder, 10 linjers rapporter og videoinstruks letter læringen.

1-2-3. Afsaneh Mirhaidarikouchek tæller omhyggeligt dråberne fra pipetten. Præcision er vigtig, når hun skal blande en neutral syre-base-blanding. Det er hun ikke tvivl om, for hun har lige set naturvidenskabslæreren demonstrere det i et videoklip på VUC Roskildes nye app, VUC Bliv Klog.

”Det er meget nemmere at lære, når vi kan kigge på en video i stedet for at læse 10-15 sider med en svær forklaring”, siger Afsanehs forsøgspartner Nabeela Jamil.  

Dermed sætter hun ord på hele formålet med VUC Bliv Klog, som en gruppe lærere fra VUC Roskilde har udviklet.

”I undervisningen er vi ofte gået meget traditionelt til værks ved at starte med forklaringer og baggrundsviden. Men der gik for lang tid, inden kursisterne fik lov til at afprøve deres viden med et forsøg, så de mistede motivationen til at lære. Derfor valgte vi at vende det om, så de nu starter med selv at lave et forsøg, og så får viden bagefter, ” forklarer lærer Bent Klarmark fra udviklingsgruppen.

Stor glæde for tosprogede kursister

Under forsøget med syre og base tager kursisterne mobilfotos og videoer af væskerne, som skifter farvenuance undervejs. Det kan de nemlig bruge som dokumentation i den rapport de skal skrive bagefter. Men de vælger selv, om de om de vil gå direkte til rapportskrivningen eller høre lærerens forklaring på app’en først. På den måde er der en god differencering i forhold til læsesvage kursister, der kan gå mere praktisk til værks, mens deres klassekammerater kan springe direkte til den teoretiske viden.

”Jeg kan se, at især de tosprogede kursister har glæde af forklaringerne på video,” fortæller Kjetil Kjerland, som underviser i naturvidenskab med VUC Bliv Klog som hjælpemiddel.

Kursist Million Bokretsion bifalder:

”Det er nogle gode forklaringer, og vi kan hele tiden gå tilbage i videoen, hvis der noget, vi ikke forstår,” siger han og nævner, at han i dag har lært PH-numrene at kende fra 0-14. Samtidig får han beroliget journalisten:

”Nej, nej, væsken er ikke farlig, når den er neutral. Det er som saltvand, vi kan koge det til salt, siger han og beviser, at dagens læring i naturvidenskab er gået rent ind.

Fysikrapport på 10 linjer

VUC Bliv Klog kan mere end at vise videoer. Ved et andet bord er Afsaneh og Nabeela allerede blevet færdige med at koge deres neutrale væske til salt, og lige nu sidder Nabeela og taster løs på sin smartphone. Få minutter senere har hun skrevet en rapport om forsøget, og så er det bare at trykke på ”send”, så Kjetil Kjerland kan åbne app’en og se om rapporten er fagligt i orden.

”De har jo en masse billeder, så faktisk behøver mine kursister ikke at skrive mere end 10 linjer på en smartphone eller tablet for at aflevere en god rapport,” siger Kjetil Kjerland.

Når hele arbejdet ligger på VUC Bliv Klog får kursisternes opfattelse af, at deres egne observationer er lige så meget værd, som deres lærers – eller de store fysikeres. Det handler blot om at omsætte observationerne til viden i den rækkefølge, der nu giver mening for dem.

Ingen overfladisk læring

Meningen med VUC Bliv Klog er, at det er kursisternes egen beslutning, der bliver udgangspunktet for læring – fra forsøg til færdig rapport – fordi de selv bestemmer rækkefølgen.

”Vores kurister skal undres, være nysgerrige efter en forklaring – det er drivkraften for at lære. Så gør det ikke så meget i hvilken rækkefølge, de lærer det” siger Bent Klarmark.

Men risikerer man så ikke, at kursisterne aldrig når til den teoretiske del, men stopper ved det sjove forsøg? Og at læringen dermed bliver for overfladisk?

”Den risiko er der også ved traditionel undervisning”, siger Kjetil Kjertil, som netop har hentet et par af rapporterne frem på klassens computerskærm.

”Det er ikke anderledes med VUC Bliv Klog. Hvis jeg synes, de mangler noget i deres rapport, så kan jeg bare trykke her og fortælle dem, hvad de skal gøre mere ud af”, siger han og peger på et link, der giver ham mulighed for at skrive en direkte besked til kursisten.

FAKTA: Sådan virker VUC Bliv Klog

Der er 5 faneblade:

  • Start
  • Udstyr
  • Forsøg
  • Rapport
  • Viden

Læreren har mulighed for at bytte om på fanerne, indsætte billeder og videoer, samt lægge en quiz ind, hvor kursisterne kan teste, hvad de har lært.

Kursisternes rapporter kan hentes ned på Google Drev, så læreren kan kommentere i den.

Prøv det derhjemme

VUC Bliv Klog giver også mulighed for at kursisterne kan lave hjemmeforsøg, der ikke kræver mere udstyr end hvad en almindelig husholdning har til rådighed.

Kursisterne på VUC Roskilde har blandt andet kogt rødkålssaft til syre-base-indikator, taget billeder af sollysets spektrum og analyseret vanddråber derhjemme.

Hvem kan bruge VUC Bliv Klog?

Målgruppen er voksenuddannelser og gymnasier. Men på længere sigt er der også mulighed for at rette den til grundskolen.

VUC Bliv Klog er et udviklingsprojekt fra puljen til Digitale Undervisningsmidler, som er udviklet i samarbejde mellem VUC Roskilde og it-firmaet Lund & Bendtsen. Den var egentlig tænkt til e-learning kursister, men det viste sig hurtigt at alle ville have gavn af den.

Alle videoer fra VUC Bliv Klog ligger offentligt på Youtube

VUC Bliv Klog er tilgængelig på Google Play via Android.

Mest Læste

Annonce