Avis afslører byggeskandale: Projekt til 1.6 mia bliver 1 mia dyrere

Infrastruktur

08/10/2017 23:37

Nick Allentoft

En bygning til Københavns Universitet bliver ifølge Politiken "op nær en milliard kroner" dyrere end ventet. Statens byggestyrelse får ansvaret, skriver Politiken.

Den nye Niels Bohr Bygning til Københavns Universitet bliver op mod en milliard kroner dyrere end planlagt. Det skriver Politiken, der baserer tallet på "en række centrale kilder omkring byggeriet".

Statens prestigebyggeri af Niels Bohr Bygningen skulle have været leveret til Københavns Universitet i slutningen af 2016. I dag ligger bygningen tom, ufærdig og efterladt hen.

Niels Bohr Bygningen på Jagtvej i København var budgetteret til 1,6 milliarder kroner. 

Læs om skandalerne

Vi samler historier om skandaler og sager på tagget "skandaler". Interesseret i at lære og mindes, så klik her.

I juli orienterede transportministeren Folketinget om, at der skal laves et nyt aktstykke, idet "projektets totaludgift skal øges betydeligt".

Bygningsstyrelsen forklarer primært den alvorlige forsinkelse og fordyrelse med et "stort og helt usædvanligt svigt" i kvaliteten af arbejdet fra den spanske entreprenør Inabensa, skriver Politiken

Politikens centrale kilder i byggeprocessen siger derimod, at der er tale om et stort svigt i Bygningsstyrelsens styring af byggeriet og det faglige tilsyn.

- Der blev blandt andet advaret mod, at man var ved at købe rør i Østeuropa for fire millioner kroner, som slet ikke kunne bruges på det her byggeri, siger en tidligere projektleder til Politiken.

Han og andre centrale personer oplyser, at det spanske firma brugte ufaglærte udenlandske arbejdere til at lave kompliceret VVS- og svejsearbejde.

Københavns Universitet erklærer sig enig i kritikken af byggestyringen.

Bygningsstyrelsen vil ikke kommentere på forholdene, der angiveligt skete i 2015 eller 2016.

Til Politiken oplyser styrelsen, at "såvel byggeledelsen, sikkerhedskoordinator og tilsynet samt styrelsens egne medarbejdere løbende var i dialog med Inabensa om de udførelsesmæssige og sikkerhedsmæssige krav, der var til deres arbejde".

Transportministeriet vil ikke oplyse andet, end at der er iværksat en ekstern revisionsundersøgelse af fordyrelsen. Når den "snarligt" finder et resultat, vil et aktstykke blive fremsendt til Folketinget for at få en ny bevilling, så projektet kan gøres færdig.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce