Brug for færre mærker på fødevarer – ikke flere

Bæredygtighed

29/10/2013 12:53

Gordon Trier Holm

Miljømærkning af fødevarer vil blot forvirre forbrugerne, mener DI Fødevarer, som tager godt imod, at Det nordiske miljømærkenævn har valgt at droppe et forslag om Svanemærkning af brød og bagerier.

De miljømæssige gevinster er svære at få øje på, og det skaber forvirring hos forbrugeren med miljømærkning af fødevarer. Men nu har Det nordiske miljømærkenævn besluttet at droppe et forslag om Svanemærkning af brød og bagerier. Og det er derfor den helt rigtige beslutning, mener DI Fødevarer.

Bruger allerede miljøstyringsværktøjer

- Danske fødevarevirksomheder arbejder i øvrigt allerede med en hel række af miljøstyringsværktøjer, siger chefkonsulent Lise Walbom, DI Fødevarer.

Hun peger på, at DI Fødevarer sammen med et enigt dansk miljømærkenævn har peget på, at Svanemærkning af fødevarer ikke er den rigtige vej at gå. Det er en fælles holdning, der gælder på tværs af brancheorganisationer, forbrugerorganisationer, miljøorganisationer og virksomheder.

Ingen efterspørgsel efter flere mærker

- Miljøindsatsen er bedre givet ud ved at fokusere på andre produktgrupper, og det er vores klare opfattelse, at der ikke er efterspørgsel efter, og brug for, flere nye mærker på fødevarer. Tværtimod. Vi har brug for forenkling, siger Lise Walbom.

Hun mener, at miljømærkningen bør koncentrere deres ressourcer om non-food produkter, som er langt mere oplagte ud fra et miljøhensyn.

 

Mest Læste

Annonce