Danske virksomheder bør satse på sundhed

Sundhed

09/04/2018 12:00

Simon Bülow

Danske virksomheder bør satse hele puljen på at udvide det sunde sortiment. Det gælder både fysiske produkter og ydelser – især digitalt. Undersøgelser viser, at danskerne er mere end modne til at implementere den sunde livsstil på alle kanaler i dag
Danske virksomheder bør satse hele puljen på at udvide det sunde sortiment. Det gælder både fysiske produkter og ydelser – især digitalt. Undersøgelser viser, at danskerne er mere end modne til at implementere den sunde livsstil på alle kanaler i dag   Ingefærshots og fuldkorn er fortsat på menuen  I løbet af de seneste fem år er danskerne blevet mere og mere opmærksomme på sund kost. Selvom mange trends kommer og forsvinder igen i løbet af et par år, ser det ud til at danskernes sunde vaner er kommet for at blive.   Det er især de unge danskerne, der har taget sundhed til sig som interesse og går op i at have en gennemført sund livsstil. For unge handler den sunde livsstil om at leve sundt på flere måder, så kosten fx både er økologisk og fyldt med grøntsager samtidig med at sundheden suppleres med ugentlige ture i fitnesscentre.   Derfor er der også mange unge, der fokuserer på at have en god sundhed indefra. Det kan blandt andet mærkes hos webbutikken Helsebixen, hvor Filip fortæller at de godt kan mærke i efterspørgsel på deres produkter: ”Vi mærker en stor efterspørgsel på produkter der giver en sundhed indefra, som fx fiskeolie, der er et af de mest populære kosttilskud blandt danskerne”.   Interessen for at skabe en sund livsstil bor blandt mange unge i dag. Det er især unge, der er vokset op i et oplyst samfund med teknologi, som har fokus på ikke blot at skabe en sund livsstil inden for nogle aspekter, men at skabe en sund livsstil på flere måder, så de dermed får en gennemført sund livsstil.   Den unge generation, der er vokset op med teknologien og betegnes som ”digital natives” er i høj grad vokset op med, at man kan finde information og inspiration om og til alting online. Den store oplysning af denne generation gennem de mange søgemaskiner, blogs og opskrifter på nettet, har ledt til, at når disse gør noget, gør de det helt. Hvis de går op i noget, gør de det aldrig halvt, men går så meget op i det, at de gennemfører det på alle mulige aspekter. For denne generation er det både nemmere at ’læse op’ på livsstilen, finde inspiration til at implementere eksempelvis sunde vaner i deres hverdag, samt at få fingrene i produkter og andet, som kan hjælpe den nye livsstil på vej, via de mange webshops der findes i dag.   Tendensen ses både på de unges ’tilslutning’ til forskellige livsstile, men også på mange andre interesser. Som eksempel kan nævnes at der er mange unge kaffeentusiaster, der går op i at have alt det nødvendige kaffeudstyr. Det kan blandt andet mærkes hos virksomheden Kaffeteriet der fortæller følgende: ”I de seneste år har vi haft en stor efterspørgsel på professionelt kaffeudstyr fra unge, der gerne vil have det bedste kaffeudstyr og ikke blot en almindelig kaffemaskine”.   Større fokus på sunde færdigretter Selvom mange danskerne har stor fokus på at leve sundt i deres hverdag, er det ikke altid, at der er tid til at bruge lang tid i køkkenet på at forberede grøntsager. Derfor er der i dag et større og større udbud at såkaldte sunde færdigretter.   Det er igen mange af de unge, der gerne vil have et sundt alternativ til de typiske færdigretter, da det i høj grad er de unge, der køber færdig mad. Mange unge kan godt lide at spise ude eller købe take away med hjem, og mange virksomheder har derfor valgt at lægge et større fokus på at tilbyde sunde retter.   Det kan i høj grad ses hos de danske supermarkeder, at der har været en stigende efterspørgsel på sunde færdigretter. De fleste supermarkeder har i dag et udvalg af fx salater eller sunde sandwichs som er lige til at tage med hjem og spise.   Samtidig med at de unge gerne vil finde sunde færdigretter, vil de også gerne spare penge, og mange supermarkeder tilbyder derfor sunde færdigretter, hvor der bliver tænkt på økonomien.   Det kan også mærkes i restaurantbranchen. Unge spiser oftere ude end resten af befolkningen og her har mange restauranter tilpasset sig ved at tilbyde sund mad til gode priser. Det kan fx mærkes hos virksomheden Earlybird, der tilbyder bord på en restaurant med 1/3 skåret af prisen.   Earlybird har især de unge som målgruppe, da det i høj grad er unge der spiser ude med fokus på sundhed og pris.  

Mest Læste

Annonce