Digital post samlede Greve Kommune

Det kan lykkes at involvere både unge og ældre til at bruge digital post. Bare spørg i Greve Kommune, hvor man ligger i toppen på listen over digitale borgere. Her blev digital post et mantra, der samlede hele kommunen - og dets borgere.

Greve Kommune blev kåret til at have Danmarks mest digitale borgere og Danmarks mest digitale unge. Nu har Kolding Kommune spurgt Greve, hvad der gik forud. Svaret kommer her i tre scener og viser en kommune med ildsjæl, der gjorde alt, hvad de kunne for at sikre at borgerne blev dus med digital post. 

Scene 1: To ældre mennesker sidder med hver sin bærbare computer ved et lille rundt bord i Borgerservice. De to it-kyndige ældre sidder der hver eneste dag. Og hvis nogen – unge eller gamle – har brug for hjælp til digital post – så får de tålmodig assistance til de føler sig hjemme i den digitale postkasse. Sådan ser digitalpost ud i Greve.

Scene 1

De ældre, som hjælper andre ældre, var vores allerførste satsning.

Det gik faktisk vildt godt. De ældre mødte op i både borgerservice, på bibliotekerne, på it-caféer. Og de, som ikke selv kunne gå, fik hjælp derhjemme af topmotiverede ældre medborgere, som kørte ud.

Langsomt begyndte vi at se Greve Kommune i toppen af de statistikker, som Digitaliseringsstyrelsen jævnligt sendte ud.

Digital post på hjernen

I Greve vil vi gerne være verdens bedste til alt muligt. Det vil alle vist for tiden. Men i virkeligheden er vi en rimelig almindelig, rimelig velhavende, rimelig velordnet forstadskommune. Men nu skilte vi os ud. Vi var ualmindeligt gode til ældre og digital post. Og så fik vi digital post på hjernen.

Anne Pihl, kommunikationskonsulent i Greve Kommune

Alle borgere, som kom forbi kommunen, blev spurgt, om de havde en digital postkasse. Alle medarbejdere blev mindet om at melde sig til digital post. Alle, der uskyldigt henvendte sig i borgerservice for at få et pas, blev konfronteret med digital post.

Vi sagde digital post, til vi var helt tørre i halsen. Og vi fik sådan en indædt følelse. Vi ville sgu være bedst.

Det sidste papirbrev

Scene 2: Ti medarbejdere sidder sammen i et lavloftet lokale. De sidder ved skriveborde med rodede ledninger, slik, cola og headsets overalt. Sådan ser digital post ud i et par uger. Vi laver nemlig et interimistisk callcenter og bemander det med folk fra hele rådhuset. Fra elever til chefkonsulenter. Fra sagsbehandlere til regnskabskyndige.

Scene 2

Inden havde vi sendt et sidste papirbrev til dem, der ikke havde tilmeldt sig digital post. Vi skrev, hvordan man gør. Og vi tilbød entusiastisk hjælp i call centeret, der var bemandet fra morgen til aften. Selv folk, som lagde på eller havde fået forkert nummer, blev ringet op igen. Alle skulle bare have en digital postkasse.

Så kom vi faktisk helt op forrest i Digitaliseringsstyrelsens statistikker. Det føltes fantastisk. Vi var måske en rimelig almindelig, rimelig velhavende, rimelig velordnet forstadskommune. Men vi var næsten Danmarksmestre i digital post.

Vi manglede de unge

Så opdagede vi, at de unge ikke havde overgivet sig. Vi havde nok troet – ligesom resten af Danmark – at de unge selvfølgelig var online. Og det er de. Men ikke på NemID-måden. Og nu fik vi travlt. For hvilken gevinst får rimeligt almindelige unge egentlig ud af at tilmelde sig digital post … 

Scene 3 er fra det lokale gymnasium til morgensamling. Her står en mand fra Borgerservice og forklarer reglerne for de cirka 1000 elever. Og det er ret enkelt. Den klasse, der får flest meldt til digital post, har vundet. Gevinsten er tilsvarende enkel. De unge vil ikke vinde kommunale præmier i stil med kuglepenne og den slags.  De vil have penge til klassekassen. Penge til øl, som de siger. Og det får de.

Scene 3

Vi forsøger også med en målrettet facebook-post, som kun er for de unge i kommunen. Vi får én tilmelding ad den vej. Men på gymnasiet går det til gengæld strygende.

Og på den måde blev vi noget helt særligt.

Vi er heldigvis stadigvæk en rimelig almindelig, rimelig velhavende, rimelig velordnet forstandskommune. Men vi er også blevet Danmarks mest digitale kommune, og vi har Danmarks mest digitale unge. Sgu.

Vi giver stafetten til 

Vi giver stafetten videre til Assens Kommune og spørger; hvad er politikernes rolle, når borgerne skal inddrages?

 

Emneord: Kommunal kommunikation, Kommunikation, Digital post, Greve Kommune
Kommunikation i kommunerne på DenOffentlige.dk Hvordan, hvorfor og med hvilke konsekvenser finder strategisk kommunikation sted i kommunerne? Det sætter DenOffentlige.dk skarpt fokus på med blogstafetten Kommunikation i kommunerne....
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også