Broer som her Vejlefjordbroen skal ikke udstyres med betalingsanlæg, hvor bilister skal betale i myldretidstrafikken.

Drop flere betalingsanlæg i trafikken

For at komme trængselen i trafikken til livs skal der indføres brugerbetaling for at køre over større broer og gennem tunneler ifølge Produktivitetskommissionens melding onsdag. Men det vil i så fald være dobbeltbeskatning, mener DI Transport.

Danskerne skal ikke betale for at bruge bestemte veje, broer og tunneller mere end én gang, da det alt sammen allerede er betalt over skatten. Det mener DI Transport til et forslag fra Produktivitetskommissionen, der går på, at indføre brugerbetaling i myldretiden for at køre over større broer og tunneler i perioder med trængsel.
 
Urimeligt med betaling to gange
Det anbefalede Produktivitetskommissionen med dens analyserapport Infrastruktur, der blev offentliggjort i sidste uge. 
 
- Hvis vi indretter betalingen for brug af vore tog og veje bedre, kan vi vinde tid, penge og produktivitet. I stedet for faste billetpriser og bilafgifter kunne vi sætte priserne højere på de tidspunkter og strækninger, hvor trængslen er størst, siger Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommissionen. 
 
Men branchedirektør Michael Svane, DI Transport, finder det urimeligt, at danskerne skal betale for bestemte vejstrækninger to gange. 
 
- Det giver kun mening med brugerbetaling ved væsentlig ny trafikal infrastruktur, siger Michael Svane.
 
Lavere takster på Storebælt og Øresund 
Samtidig foreslår Produktivitetskommissionen, at prisen på Storebælts- og Øresunds-forbindelsen sænkes i perioder uden trængsel. Det er en interessant idé ifølge branchedirektøren i DI Transport. 
 
- Vi ser gerne, at det skal være så billigt som muligt at komme omkring i trafikken. På den anden side, er der lån, der skal afdrages på de broer. Dermed bør taksterne ligge på et vist niveau, siger Michael Svane.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Modtag også nyhedsbrev fra:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 19.04.18 Infrastruktur
    Sjællandske politikere besøger Femern-byggepladsen

    Den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn er verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel under vand med både vej- og togbaner.

  • 20.04.18 Infrastruktur
    Nye tal: Boligsalget i markant opbremsning

    Det samlede boligsalg er faldet 10 procent henover det seneste år, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk. Særligt på markedet for ejerlejligheder er opbremsningen markant med et dyk på knap 20 procent. Fremadrettet kan boligsælgerne dermed forvente

  • 12.04.18 Infrastruktur
    Assens bliver en hovedby på forkant

    Assens Kommune har netop fået tilsagn om, at Assens er med i Realdanias ”Hovedbyer på forkant”. Med godt 2 millioner til projektet ”Fremtidens Assens” skal der laves en udviklings- og helhedsplan for hele byen og skabes nyt liv i Assens’ bymidte gennem strategisk planlægning og nye tværgående samarbejder.

  • 11.04.18 Infrastruktur
    Aabenraa Kommune skifter leverandør: Næste års lønsedler kommer fra EG Silkeborg Data

    Fra årsskiftet 2019 vil medarbejderne i Aabenraa Kommune få deres lønsedler fra en ny leverandør. Kom-munen har nemlig valgt at skifte leverandør efter en EU-udbudsrunde, hvor EG Silkeborg Data vandt Delaf-tale 2: Løn- og vagtplansystem. EG Silkeborg Data er dermed kommunens kommende leverandør mindst otte år frem i tiden.

  • 03.04.18 Infrastruktur
    Markant flere sætter boligen til salg

    Optimismen blomstrer fortsat på boligmarkedet, og flere får troen på, at de sagtens kan sælge deres hus eller lejlighed. Derfor sætter flere nu deres bolig til salg. Fremgangen er den største, siden vi senest oplevede et fald i renten for tre år side