DSB-direktør: Model for vedligehold af eltog er usikker

Vedligehold af nye eltog bliver en opgave for producenten. Men der er få erfaringer at trække på, siger DSB.

Et flertal i Folketinget er enig om at sætte gang i indkøbet af de eltog, som skal erstatte de aldrende IC3-tog og de udskældte IC4-tog.

Med aftalen er DSB forpligtet til at købe minimum 90 tog. 

Det skal dog ikke længere være en opgave for DSB at vedligeholde togene. Udbuddet skal nemlig omfatte en såkaldt Full Service Agreement (FSA). Det betyder, at hele vedligeholdelsesopgaven bliver producentens ansvar.

Men den model kan være risikabel, vurderer DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte, er gratis debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Modellen vil fungere, hvis leverandøren gør det godt. Til gengæld vil den medføre en betydelig risiko for togdriften, hvis producenten ikke gør det godt på vedligeholdsområdet, lyder det. 

- Vi er helt enige i, at det er vigtigt, at togproducenten er med til at tage ansvaret for togenes driftsstabilitet, siger Flemming Jensen.

- Men vi synes også, at det er vigtigt, at man baserer de løsninger, man vælger, på kendte modeller, som er velafprøvet i Europa.

Direktøren konstaterer, at der ikke er de store erfaringer med den model, som skal i udbud, i forbindelse med store togindkøb andre steder i Europa.

- Der er ikke i dag ret mange udbud i Europa af den størrelse, som DSB's udbud er på, hvor man også integrerer vedligeholdelse. Det er uprøvet mark for de fleste togproducenter, siger Flemming Jensen.

Han pointerer, at det for DSB er vigtigt, at man i størst mulig udstrækning eliminerer de risici, der er forbundet med indkøb og leverance.

På trods af de manglende erfaringer er Flemming Jensen tilfreds med, at der nu er lavet en aftale, som gør det muligt for DSB at købe moderne tog. 

- Vi har i dag en aldrende sammensætning af tog med mange dieseltog, som virkelig trænger til at blive skiftet ud med mere moderne og miljørigtige eltog, siger han.

Alle partier på nær Enhedslisten er med i aftalen. 

/ritzau/

Emneord: Togdrift, Jernbaner, Elektrificering af jernbanen, DSB, Udbud, Offentligt privat samarbejde, OPS, DSB Vedligehold, Eltog, 020218
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6188

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige