11 km motorvej er blevet færdig godt et år før forventet.

Endnu et vejprojekt åbner før tid

Infrastruktur

01/07/2014 08:12

Nick Allentoft

De første 11 kilometer motorvej mellem Hårup og Låsby ved Silkeborg åbner et år før tid. Det fortæller Vejdirektoratet. - Jeg er flere gange – senest i den forløbne uge – stødt på myten om, at store infrastrukturprojekter altid overskrider budgetter og tidsplaner. Men faktisk har vi de seneste år set mange store infrastrukturprojekter være foran tidsplanen og være billigere end budgetteret. Og det er jo positivt, siger trafikminister Magnus Heunicke.

Dermed kan ca. 4.300 daglige pendlere mellem Aarhus og Silkeborg se frem til en hurtigere og mere sikker køretur allerede i slutningen af 2014.

Projektet ved Silkeborg er et af en række store vejprojekter, som siden 2010 er åbnet hurtigere end planlagt. For store vejprojekter med åbning i 2010-2013 er otte projekter – godt en tredjedel af alle projekterne – således åbnet væsentligt før tid. Ingen er i perioden åbnet væsentligt senere end planlagt.

Vejdirektoratet har samtidig haft et mindreforbrug på næsten 2,8 mia. kr. på de pågældende projekter i forhold til direktoratets projektbevillinger.

Det er primært projekter på vejene, der de seneste år er blevet hurtigere færdige. Men på jernbanen er udvidelsen til dobbeltspor på Nordvestbanen også foran planen. Den forventes færdig et år før tid i 2015. På det store Signalprogram, der skal udskifte de gamle signaler på jernbanen, kunne man i 2012-2013 tilbageføre ca. 4 mia. kr. til Infrastrukturfonden. Det skyldtes gode udbudsresultater.

Transportminister Magnus Heunicke udtaler:

- Jeg er flere gange – senest i den forløbne uge – stødt på myten om, at store infrastrukturprojekter altid overskrider budgetter og tidsplaner. Men faktisk har vi de seneste år set mange store infrastrukturprojekter være foran tidsplanen og være billigere end budgetteret. Og det er jo positivt.

- Der er dog stadig eksempler på, at planen skrider på nogle projekter. Men vi har i dag bedre styr på, hvordan anlægsprojekter budgetteres og styres, end vi havde for nogle år siden. Den udvikling skal fortsætte. Vores projekter skal være til tiden og til prisen. Og gerne hurtigere og meget gerne billigere.

- Overskydende midler fra billiggjorte projekter bliver ført tilbage i den såkaldte Infrastrukturfond. Og pengene derfra bliver brugt til at sætte gang i flere nye veje og baner. Det er senest sket med den store transportaftale, jeg indgik med et bredt politisk flertal den 24. juni.

Mest Læste

Annonce