Fartkontrol indbragte hele 22 millioner kroner på én vej i 2015

Flere gader i København indbringer politiet tocifrede millionbeløb ind i fartbøder, skriver MetroXpress.

14.548 bøder på 168 dage.

Det er resultatet af en intensiv fartkontrol på P. Knudsens Gade i København sidste år. De godt 900 meter indbragte 22,6 millioner kroner, hvilket gør vejen til den i landet, der skæpper bedst i statskassen, skriver metroxpress.

Til sammenligning blitzede politiet kun 105 bilister på Folehaven en kilometer længere ude af samme vejstrækning til trods for, at der her sker flere ulykker. Det får politikere til at lufte mistanke om, at fartfælden blot er en såkaldt ‘cash cow.’


»Jeg synes, det bekræfter fornemmelsen af, at færdselskontrollerne er blevet en pengemaskine og en ekstra skat for bilister,« siger retsordfører fra Liberal Alliance, Simon Emil Ammitzbøll.

Transportordfører hos De Konservative, Rasmus Jarlov, stemmer i:

»Jeg kan være bange for, at det er drevet af måltalstyranni, og at det her måske er et sted, hvor politiet har erfaret, at det er hurtigt at få bøder i kassen, så der kan opnås nogle kvoter. Den mistanke må der ikke være,« siger han og fortsætter:

»Man burde sætte kontrollerne ind, hvor der er problemer med trafiksikkerheden og ikke der, hvor man kan fange fleste mennesker og få flest penge i statskassen.«

Enhedslistens Henning Hyllested, som generelt er positiv stemt for fartkontroller, ønsker ligesom Rasmus Jarlov, at politiet også kan benytte sig af stationær fartkontrol.

»At en bil indhenter så mange penge, er jo et rigtig godt eksempel på, at man i stedet kunne tage stærekasser i brug. Hvis politiet holder det samme sted og igen og igen udsteder et højt antal bøder, er det fordi, det er en meget fartbelastet vej,« siger han.

Politiet blitzer ofterer på P. Knudsens Gade i forhold til Folehaven, men det handler ikke om at give flere bøder på strækningen, hvor fartgrænsen falder fra 60 til 50 kilometer i timen.

Det siger sektionsleder i færdselsafdelingen, Københavns Politi, Allan Teddy Wadsworth-Hansen.

»Det kan være svært at holde på Folehaven, fordi vi der let risikerer, at folk kommer og holder bag ved os, så vi ikke kan måle, ligesom det kan være svært at finde en plads,« siger han og fortsætter:

»En af grundene til at vi har mange målinger på P. Knudsens Gade er, at vi har fået digitalt udstyr i 2015. Alle vores målere har skullet omskoles, og der har vi brugt P. Knudsens Gade, fordi vi i dagtimerne er sikre på, at vi kan komme til at måle. Desuden ligger det tæt på, hvor vi selv holder til, så der let kan gives support, hvis der opstår problemer.«

Sektionslederen kalder kontrollen på gaden et kompromis, da det er en skolevej. Han afviser, at de over 14.000 bøder 1 2015 er et tegn på, at kontrollen ikke virker præventivt.

»Hvis vi har holdt dernede i gennemsnit hver anden dag i 2015, har vi gjort, hvad vi kan, for at være præventive – vi skjuler jo ikke bilen,« siger han.

Indkasserede bøder i 2015
• P. Knudsens Gade: 22.6 mio. kr
.
• Fynske Motorvej: 19, 7 mio. kr.

• H.C. Andersens Boulevard 19,5 mio. kr.

• Lyngby Omfartsvej: 18,4 mio. kr.

• Roskildevej (postnr. 2000): 15,5 mio. kr.

Kilde: Rigspolitiet.

Emneord: Fartbøder, Politiet, Fotofælder, Fotovogne
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1502 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

TILMELD NYHEDSBREV

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige udgives alle hverdage, når det væsentlige er indsamlet og tilbyder:

  • Overblik
  • Ingen betalingsmure
  • Videndeling
  • Nyheder, cases, blog og debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Modtag også nyhedsbrev fra:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 19.04.18 Infrastruktur
    Sjællandske politikere besøger Femern-byggepladsen

    Den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn er verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel under vand med både vej- og togbaner.

  • 20.04.18 Infrastruktur
    Nye tal: Boligsalget i markant opbremsning

    Det samlede boligsalg er faldet 10 procent henover det seneste år, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk. Særligt på markedet for ejerlejligheder er opbremsningen markant med et dyk på knap 20 procent. Fremadrettet kan boligsælgerne dermed forvente

  • 12.04.18 Infrastruktur
    Assens bliver en hovedby på forkant

    Assens Kommune har netop fået tilsagn om, at Assens er med i Realdanias ”Hovedbyer på forkant”. Med godt 2 millioner til projektet ”Fremtidens Assens” skal der laves en udviklings- og helhedsplan for hele byen og skabes nyt liv i Assens’ bymidte gennem strategisk planlægning og nye tværgående samarbejder.

  • 14.09.17 Velfærd
    Årets troværdighedsanalyse: Jordemødrene på førstepladsen

    Offentlige faggrupper som sygeplejersker, dommere, læger og politibetjente har stor tillid i befolkningen mens socialrådgiverene synker. Det viser den årlige troværdighedsanalyse fra Radius Kommunikation

  • 02.10.14 Politik
    Model for markering på politiets uniformer klar

    Rigspolitiet og Politiforbundet har i dag præsenteret justitsminister Karen Hækkerup for en model for, hvordan politifolk fremover kan tildeles og bære en markering.