Fokus på matematikken

Velfærd

17/01/2014 11:10

Freja Eriksen

Folkeskoleeleverne i Haderslev Kommune skal være bedre til matematik. Med det mål for øje iværksatte Udvalget for Børn og Familier i marts 2013 en ambitiøs handleplan på matematikområdet.

Der lød mange suk, da folkeskolerne landet over blev pålagt at lave en årlig kvalitetsrapport baseret på elevernes faglige niveau. Rapporten blev af mange set som endnu en bureaukratisk ”skal-opgave”, der tager tid og reelt ikke gør nogen forskel.Men i Haderslev Kommune har man valgt at vende opgaven til det, den var tænkt som – nemlig en anledning til at kigge sig selv efter i sømmene. Både tallene i i PISA-undersøgelsen og kommunens egen kvalitetsrapport viste, at Haderslev-elevernes matematik-niveau ligger under landsgennemsnittet. Det er disse tal – via tallene i matematikbøgerne – som kommunen nu vil have til at gå op.

”Når hele to undersøgelser konkluderer, at vores folkeskoleelever ikke er gode nok til et fag, ville det være dumt ikke at bruge den viden til noget”. Sådan siger udvalgsformand Signe Knappe om baggrunden for den handleplan, som Haderslev Kommune iværksatte efter undersøgelserne. Planen indbefatter blandt andet ansættelse af en matematikkonsulent samt efteruddannelse og vidensnetværk til matematiklærerne.

Bred opbakning

På den enkelte skole kan tiltaget mærkes blandt både elever, lærere og ledelse. Bl.a. skal hver skole udpege mindst én matematikvejleder, som skal deltage i det kommunale matematiknetværk. ”Det at der laves en systematisk indsats, er en vigtig pointe,” udtaler Ina Ahrensberg, distriktschef i Børne- og Familieservice. ”En koordineret og systematisk helhedsindsats sikrer vidensdeling på området samt fokus på faget hele vejen rundt, fra ledelse og planlægning til undervisningen af eleverne.”

Matematikkonsulent er begejstret

Matematikkonsulenten hedder Maibritt Wind, og hun er begejstret. Om det igangværende efteruddannelsesforløb siger hun: ”Jeg har lyst til at udtrykke min største respekt for forløbet. Både undervisere og deltagere tager udfordringen meget seriøst. Jeg kan næsten ikke få armene ned. Jeg er overbevist om, at det giver kommunens skoler et kompetenceløft og en unik chance for at opbygge et godt netværk med en fælles kundskabsbase.”

Også Ina Ahrensberg er glad for skolernes store opbakning til projektet: ”De er gået aktivt og konstruktivt ind i at beskrive netop denne model med ansættelse af en matematikkonsulent og efteruddannelse til matematiklærerne. Også skoleledernes ønske om at styrke fagligheden på tværs af skolerne bliver nu indfriet via det nyetablerede matematiklærer-netværk på tværs af skolerne. Alt sammen tiltag, der er med til at sikre at vi når vores mål i forhold til den enkelte elev."

Den seneste kvalitetsrapport for skoleåret 2012-13 viste, at matematikniveauet stadig halter. Rapporten blev dog udarbejdet, før matematik-konsulenten startede, og derfor kan man ikke aflæse resultater af handleplanen i den. Men det er værd at nævne, at rapporten dækkede over store forskelle på skolernes matematikniveau, hvor de skoler, som selv havde øget indsatsen på området, klarede sig markant bedre. Dette understreger, at en målrettet indsats har en gavnlig effekt.

Forkantskommune

Med indsatsen på matematikområdet er Haderslev Kommune på forkant med de nationale planer for folkeskolen. Frem mod 2020 har staten nemlig afsat 1 mia. kr. til netop kompetenceudvikling i folkeskolen. Pengene skal blandt andet bruges til at uddanne vejledere og sikre den pædagogiske udvikling – tiltag som Haderslev Kommune altså allerede har taget hul på med matematikindsatsen. Samtidig har staten en målsætning om, at alle lærere skal have undervisningskompetence i deres fag – dvs. undervise i det, man tidligere betegnede som deres linjefag.

Mest Læste

Annonce