”Forskellen var, at folk selv fik formuleret problemet og selv fandt en løsning”

Hvad der før var frustrationer, er nu teamånd og en fælles måde at gøre tingene på. Centralt for at lykkes med den gode dialog er at åbne op for samtalen, også for det svære. Læs hvordan tillidsbaseret ledelse blev virkelighed sammen med OAO.

Med simple greb fik tilsynsteknikerne, dyrlægerne og deres leder sat gang i en god dialog i Kødkontrollen på slagteriet Danish Crown i Rønne på Bornholm. Det skete som led i et OAO samarbejds- og tillidsprojekt for Kødkontrollen, som OAO har været underviser på. 

”Forskellen var, at folk selv fik formuleret problemet og selv fandt en løsning,” fortæller leder Stefan Lind-Holm om den samarbejdsproces, som leder og medarbejdere på det bornholmske slagteri har været igennem.

Stefan Lind-Holm har sammen med tillidsrepræsentant og tilsynstekniker Michael Madsen fra arbejdspladsen på Bornholm været på OAO’s samarbejds- og tillidsprojekt i Kødkontrollen. Det har givet værdi for deres arbejdsplads.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte, er gratis debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Problemet ændrede sig, da kollegaerne blev inddraget

Stefan Lind-Holm og Michael Madsen skulle mellem to af forløbets 5 moduler inddrage deres kollegaer i at finde løsninger på de problemer, de mente, der var. Forud for et halvdagsmøde for kollegaerne havde Stefan og Michael bedt kollegaerne svare på spørgsmål om arbejdspladsen i et spørgeskema. Det fik aktiveret kollegaerne, der ikke holdt sig tilbage i deres svar. Det betød også, at der på dagen kom ganske andre problemer frem, end dem Stefan Lind-Holm og Michael Madsen havde forberedt sig på. ”Vi kom et helt andet sted hen, end vi troede”, fortæller lederen.

Problemet, de endte med at arbejde med, handlede om at gå mere ensartet til tilsynsopgaverne på slagteriet. Det viste sig, at medarbejderne havde forskellig tilgang til, hvordan man bedst muligt kunne hjælpe virksomheden. Virksomheden ved ikke, hvad de skal gå efter, hvis de får forskellig service. Det, man ønskede, var et stærkere team, der havde samme tilgang.

LÆS OGSÅ: FRA KONFLIKTER TIL SAMARBEJDE

Ude på den tynde is til et fælles møde

Men at åbne op for medarbejdernes frustrationer gennem spørgeskemaet og den efterfølgende drøftelse på personalemødet, var en ny udfordring for lederen Stefan Lind-Holm. ”Man mister grebet undervejs i sådan et møde. Jeg havde oplevelsen af at være på herrens mark i nogle timer. Man vil jo gerne have, at folk er glade,” siger Stefan Lind-Holm og fortsætter: ”Men man skal have is i maven. Det kan godt ende godt, selvom man åbner op for noget. Bagefter sagde medarbejderne, at det var det bedste møde.”

Det viser ifølge lederen, at det fungerer at løse problemerne sammen og ikke alene. Det vigtige er at give mulighed for at byde ind både med problemer og løsninger. Og ejerskabet kommer, når man selv har været med til både at definere problemet og at tale om løsninger.

Løsningen blev, at alle blev enige om en mere ens måde at udføre arbejdet på. Og det følger medarbejderne i dag. ”Det, vi havde aftalt, virkede efter en uges tid. På den måde kom vi frem til en fælles løsning, og vi kan se, at det virker,” fortæller tillidsrepræsentant Michael Madsen. For at det skal blive ved med at virke, er teamånden og den fælles løsning et fast punkt på afdelingsmødet.

Det er vigtigt, hvordan man taler og lytter

På samarbejds- og tillidsprojektet er ”tillidsbaseret dialog og samarbejde” et hovedtema. På modulerne er der små opgaver i, hvad der er god og dårlig dialog, og deltagerne skal selv ud og prøve metoderne af og tage dialogen med kollegaerne på et halvdagsmøde. Det rykker, mener tillidsrepræsentanten: ”Jeg har lært en masse om, hvordan man taler og lytter i stedet for, at ens samtaler bliver overfladiske. Man skal have tillid til, at alle har noget på hjertet, der betyder noget for dem. Og man skal selv også tage tingene op.”

Lederen Stefan Lind-Holm tager med sig, at man skal turde at give slip, og at der ikke altid skal så meget til for at gøre en forskel: ”I virkeligheden var det et banalt greb, der gjorde forskellen – nemlig at tage udgangspunkt i spørgsmålene, kollegaerne havde svaret på, og give dem plads til at tale ud fra det.” 

Samarbejds- og tillidsprojektet er et skræddersyet forløb for alle ledere og tillidsrepræsentanter i Kødkontrollen. På dele af forløbet deltager arbejdsmiljørepræsentanterne i Kødkontrollen også.

Forløbet består af 5 moduler.

Som et helt centralt element i forløbet samarbejder leder- og tillidsrepræsentanter på de enkelte arbejdspladser mellem modulerne med en konkret problemstilling fra arbejdspladsen. De får metoder og redskaber til at inddrage og involvere kolleger/medarbejdere i at beskrive problemstillingen, finde løsningen og efterfølgende at implementere løsningen på arbejdspladsen. På denne måde opbygges tilliden og det gode samarbejde samtidig med, at der sikres kvalitet og ejerskab i at finde og løse problemer sammen.

For mere information om Tillids- og samarbejdsuddannelsen, kontakt:

Christina Borries på tlf. 46973803 eller cbo@oao.dk

eller

Dorthe Storm Meier på tlf. 46973811 eller dsm@oao.dk.

Emneord: OAO, Tillidsbaseret ledelse, Tillidsrepræsentanter, Offentligt ansatte, Kødkontrollen, 120118, Slagteri, Bornholm, Danish Crown
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) på DenOffentlige.dk Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) repræsenterer 27 medlemsorganisationer, hovedsageligt LO-forbund, med ansatte på de offentlige arbejdspladser. OAO er medlemsorganisationernes fælles offe...
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

TILMELD NYHEDSBREV

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige udgives alle hverdage, når det væsentlige er indsamlet og tilbyder:

  • Overblik
  • Ingen betalingsmure
  • Videndeling
  • Nyheder, cases, blog og debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Modtag også nyhedsbrev fra:

Læs også