Kandidater taber på Facebook

Politik

26/09/2013 13:25

Freja Eriksen

Utallige nye og etablerede politikere er på Facebook kun for at miste alle deres støtter efter valget. Med navne som “Kim som borgmester i Gribskov”, "Genvalg til Mette Balsby" eller “Stem på Vibeke Ejlertsen” kan en masse kandidater droppe deres optjente vælgerbase, når valget er slut. Facebook tillader nemlig ikke at ændre navnet på sider med over 200 “likes”.

Rigtig mange politikere må droppe deres Facebooksider efter valget. Dermed må både etablerede og nyvalgte politikere altså begynde helt forfra med vælgerdialogen selvom valget kan give en solid base til at debattere lokalpolitiske initiativer mellem valgene.

Politikerne har ellers haft gode muligheder for at sætte sig ind i Facebooks regler. Her på DenOffentlige.dk kunne man eksempelvis allerede i november sidste år læse Benjamin Rud Elberths gode råd til politikere, der vil bruge de sociale medier aktivt.

“Er du en "lille kandidat", der kun lige med nød og næppe kan samle 400 venner, så gå i gang med en personlig profil og saml venner, indtil du har ca. 1.000, før du konverterer til en officiel side,” skrev Benjamin Rud Elberth i november 2012.

Nu, hvor politikerne vælter ind på Facebook for at føre valgkamp, siger han.

“Det tager ikke mange minutter, at sætte sig ind i, hvordan man laver en ordentlig Facebook-side. Det smarteste ville selvfølgelig være at købe sig til noget professionel hjælp, for rigtig mange kandidater spilder deres kampagnepenge, når de bagefter forsøger at markedsføre deres side på Facebook,” siger Benjamin Rud Elberth.

Den digitale ekspert her på DenOffentlige.dk er dog ikke alene om at rådgive om brugen af sociale medier. Debatten har stået på længe, og der er masser af tilgængelig viden om emnet ligesom de fleste partier også har tilbudt uddannelse til deres kandidater. Alligevel er der masser af eksempler på politiske Facebooksider, der styrer mod døden straks valget den 19. november er overstået.

”Det er altid godt at se, at politikerne har mod på at prøve sig frem. Men når de ikke tager imod eksempelvis tilbud om gratis kurser fra deres partiorganisation eller hyrer konsulenthjælp, risikerer de at smide penge ud af vinduet, når de efterfølgende laver store fejl,” siger Benjamin Rud Elberth.

Han peger blandt andet på, at politikerne bruger reklamekroner på at hverve fans til døde Facebooksider fra et nulpunkt, hvor de i stedet kunne have konverteret deres eksisterende profil og gjort venner til fans.

Eksemplerne er mange

I Kolding ønsker Mette Balsby genvalg, og har opbygget en fanskare på omkring 100. Hun er heldig, for hvis hun læser denne artikel inden antallet af fans passerer 200, kan hun nå at ændre navnet på siden, så hun ikke skal begynde forfra efter valget.

Gribskov har sin helt egen interne kamp mellem kandidater til borgmesterposten. Det står klart med finansrådgiveren Kim Valentins side “Kim som borgmester i Gribskov.” Den har nu passeret den magiske grænse for 200 fans, og dermed må borgmesterkandidaten begynde helt forfra, hvis han tager kæden for snuden af en konkurrent, der har kaldt sin side “Anders Gerner Frost som ny borgmester i Gribskov.” Han har dog stadig chancen for at ændre navnet, for antallet af fans har kun lige passeret 100.

I Nyborg har en socialdemokratisk kandidat - og nuværende byrådsmedlem - til gengæld passeret grænsen og skal slæbe på en side med navnet “Stem på Vibeke Ejlertsen” indtil valget, hvorefter hun kan overveje sin Facebookstrategi og dialogen med vælgerne.

Går glip af muligheder for dialog

Et gammelt ordsprog i politik handler om, at valget vindes mellem valgene. Facebook har øget politikernes muligheder for at bygge en stabil og god vælgerskare op, som de kan kommunikere med mellem valgene. Men sociale medier skal bruges med omtanke, skriver Benjamin Rud Elberth på sin blog og opfordrer politikerne til at tage de sociale medier alvorligt.

“Sæt dig ned, ydmygt, og svar hver eneste, der har lyst til at debattere politisk med dig og give dig inspiration til dit politiske arbejde. Hver ny fan eller ven er en lille sejr for dit kandidatur, for han har potentielt 250 venner, som han kan dele dine budskaber til, hvis du plejer ham godt nok.”

Hvis Facebook derimod alene bruges til valgkampagnen, udstiller kandidaten ikke alene manglende forståelse for sociale medier, men også en manglende interesse for sine vælgere,

“Hvis en Facebook-side alene skal bruges til ensidig fokus på at blive valgt, har man fuldstændig misforstået de muligheder for dialog og gensidige relationer, som de sociale medier tilbyder. Så burde man i stedet holde sig væk. Især hvis man ikke i det mindste sætter sig ind i, hvordan man bruger annoncekronerne rigtigt” siger Elberth, der foreslår, at politikerne i stedet koncentrerer sig om deres egen personlige Facebookprofil og så eventuelt konverterer den til en side.

“Det er muligt at konvertere sin Facebookprofil til en side, men så konverterer man også sine venner til fans. Så man skal ikke gøre det, før man har omkring 1000 venner. Det er min anbefaling, at man accepterer, at man er en officiel person, når man er politiker, uanset hvor stor man er. Derfor skal man holde sig til en personlige profil, medmindre man er dygtig nok til at bruge en officiel fanside professionelt eller når over 1000 venner,” siger Benjamin Rud Elberth.

10 eksempler

Mette Balsby vil genvælges til Kolding Byråd

Anders Gerner Frost vil være borgmester

Kim Valentin vil også være borgmester

I Allerød vil Erik Lund fortsætte som borgmester

Vibeke Ejlertsen vil fortsætte i Nyborgs Byråd

Lene Svenningsen er kandidat for Venstre til byrådet i Morsø i 2013 

Andreas Møller vil både i byråd og regionsråd i 2013

Byrådskandidat Thomas Kirkegaard skal begynde forfra, hvis han bliver byrådsmedlem

Byrådskandidat Eva Borchhorst Mejnert skal begynde forfra, hvis hun bliver valgt

Lars Boje Mathiesen er spidskandidat og får en udfordring efter valget

 

Mest Læste

Annonce