"Her bliver skrankeforholdet nedbrudt, og man kan få en mere jævnbyrdig og uformel samtale, og folk vil gerne tale om den berøringsflade, de har til kommunen” fortæller byrådsmedlem og medlem af socialudvalget, Christian Brøns (V).

Mokoko blev taget i brug

Politik

05/05/2015 12:22

Mikkel Sarka

I sidst uge kunne besøgende ved Randers Storcenter se en 40 fod lang grå container på parkeringspladsen med ordene ”Mokoko – dit mobile kommunekontor” påmalet. Det var Randers Kommunes seneste tiltag til øget dialog med borgerne, som blev taget i brug, og borgerne tog godt imod mokokoen.

Onsdag, torsdag og lørdag i sidste uge kunne de besøgende ved Randers Storcenter møde Randers Kommunes nye mobile kommunekontor – forkortet Mokoko. Kontoret består af en 40-fods container, der er indrettet med forskellige aktiviteter og oplysninger, som kan danne baggrund for en snak om kommunens aktiviteter inden for bl.a. affaldssortering, aktivt medborgerskab, skoleveje mv.

Skranken bliver nedbrudt
Mokokoen er bemandet i nogle timer dagligt af både politikere og embedsmænd. Lørdag kunne borgerne møde byrådsmedlem og medlem af socialudvalget, Christian Brøns (V) og Michelle Høg Mortensen, der er medarbejder i socialforvaltningen.

”Mange borgere synes det er en god ide,” fortæller Christian Brøns om borgernes reaktion på det mobile kommunekontor og tilføjer:

”Her bliver skrankeforholdet nedbrudt, og man kan få en mere jævnbyrdig og uformel samtale, og folk vil gerne tale om den berøringsflade, de har til kommunen” fortæller han.

Mange gode ideer
Alene i løbet af lørdagen kom der adskillige kort i den postkasse til gode ideer, der er opsat i mokokoen. Herunder blandt andet ideer om trafikale forbedringer i Kristrup, flere og større skaterparker og muligheden for at hente genbrugsting på genbrugspladserne. Og det glæder Randers Kommunes innovationskonsulent, at borgerne har taget godt imod det nye tiltag:
”Mokokoen er en ny måde at tænke i borgerinddragelse på, hvor kommunen spørger borgerne ansigt til ansigt, og hvor der er mulighed for dialog begge veje i modsætning til de traditionelle høringsprocesser,” fortæller innovationskonsulent Christian Budde Opstrup.
 

Mest Læste

Annonce