Filosof og fremtidsforsker om socialkrisen: Du skal selv sige fra

Red dig selv, før systemet opsluger din identitet og frihed. Så kort kan budskabet fra to markante meningsdannere opsummeres. Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og filosof Pia Lauritzen er skånselsløse i deres opråb til offentlige medarbejdere, der vil ud af socialkrisens halsgreb.

Fremtidsforsker fra Future Navigator, Anne Skare Nielsen

De står begge to uden for og kigger ind, men som enhver anden dansker har de også oplevet systemet på nært hold som mødre med børn, borgere og familiemedlemmer. De er vokset op i velfærdsstatens institutionssystemer og som voksne har de etableret en karriere, hvor de gør en forskel, stiftet familie, fået børn og bekendt sig til en tilværelse, hvor mening og resultater betyder noget. Anne Skare Nielsen og Pia Lauritzen er begge iværksættere, debattører og kvinder, der tør tage et skridt foran flokkene – og så bruger de en stor del af deres tid på at arbejde for og med offentlige aktører.

De er skånselsløse i deres diagnose af socialkrisen.

”Det er alle os velmenende veluddannede akademikere, der er problemet. Der er alle os, der har taget en uddannelse, der nok tillader én at sætte mange kloge ord sammen i en lang sætning, men vi evner ikke at slå et søm i en væg uden at bøje hammeren. Vi gider godt bruge 6 måneder på at skrive en føljeton om hvordan man på et plejehjem løfter en støvsuger op på første sal, men hvis vi bliver bedt om at give en hånd med ved støvsugningen eller pudse næsen på vores egne forældre, så bliver vi sgu sure,” siger Anne Skare Nielsen, der selv er uddannet biolog, kandidat i statskundskab samt stifter og direktør i Future Navigator. Hun suppleres af Ph.d. og mag.art. i filosofi Pia Lauritzen, der sætter udfordringen ind i et større perspektiv.

Pia Lauritzen Tankespot

”Udviklingen skyldes en fatal konstruktionsfejl i velfærdsstaten. Med velfærdsstaten følger en række betragtninger om retfærdighed, som er livsfarlige, når de overlades til et system. Retfærdighed, rettigheder, livskvalitet og værdier opløses når det sættes på formel. Det, der betyder mest ophører med at have betydning, når det ikke er mig, der har ansvaret for, at det lever og gør en forskel, men det system og de regler, jeg er underlagt,” siger Pia Lauritzen.

Læs også: Kiær: Tag ansvar for socialkrisen

Anne Skare Nielsen peger videre på, at det ikke skyldes onde mennesker, men et ondt system.

”Det kan godt være, der findes et dobbelt socialsystem, men så skyldes det et ondt system, der lever af kompleksitet og som absorberer den frie vilje, empatien og den sunde fornuft. Det onde system elsker møder, bureaukrati, udvalgsarbejde og juristeri, for det sender 80 procent af befolkningen på mental folkepension,” mener Anne Skare Nielsen.

Red dig selv

Både Lauritzen og Skare Nielsen er fuldstændig enige om, at den enkelte medarbejder skal træffe fundamentale beslutninger om fremtiden. Begge to opfordrer offentlige medarbejdere til at sige fra præcis som flere socialrådgivere, der nu etablerer sig som private rådgivere i afmagt over socialkrisen. DenOffentligeSektor.dk har i flere artikler beskrevet, hvordan socialrådgivere siger fra og nu direkte advarer om lovbrud i kommunerne. Pia Lauritzen forstår ikke, hvorfor endnu flere ikke siger fra.

Læs mere

Pia Lauritzen og Anne Skare Nielsen har på opfordring forholdt sig til artiklerne om socialkrisen. Læs deres svar her:

Pia Lauritzen: Fatal konstruktionsfejl i velfærdsstaten

Anne Skare Nielsen: Ikke mere, men bedre

”Problemet er ikke, at der er tidligere offentligt ansatte, der har taget konsekvensen af de horrible forhold og etableret et parallelt privat sopcialsystem. Problemet er, at der ikke er flere, der gør det,” siger Pia Lauritzen, og fremhæver, at hendes kritik er meget konstruktivt ment.

”Vi taler så meget om de borgere, der svigtes, og det skal vi også. Men måske burde vi også tale om de borgere, der svigter. Sig selv og hinanden, fordi systemet har aflært dem, hvordan man tager stilling og ansvar,” påpeger Lauritzen, og suppleres af Skare Nielsen, der kommer med en opfordring til hver enkelt offentligt ansat.

”Det kræver mod at sige ”stop – ikke mere, kun bedre.” Men det er det, du skal sige. Du skal kæmpe for retten til at udføre dit arbejde. Du skal måle din succes på, hvor meget du evner at påvirke andre menneskers liv positivt. Du skal turde sige til de andre led i kæden ”jeg beklager, men jeg kan simpelthen ikke se hvor denne lov, regel, rapport, direktiv eller hvad det nu er, skaber værdi for os i vores arbejde.” Du er nødt til at komme tilbage med noget der er konkret brugbart og handlingsorienteret.” Du skal simpelthen spørge dig selv, om du vil leve et liv med papirskubberi eller arbejde et sted, hvor du skaber løsninger, der gør andre menneskers liv bedre,” erklærer Anne Skare Nielsen.

Emneord: Fremtidsforsker, Anne Skare Nielsen, Filosof, Pia Lauritzen, Systemet, Opgør, Dekadence, Resultater, Socialkrisen, Chefredaktør Nick Allentoft
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk DenOffentlige.dk bidrager aktivt til information, videndeling og netværk for aktører i og omkring den offentlige sektor....
Aktivitet: Artikler: 1410 | Events: 30 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

TILMELD NYHEDSBREV

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige udgives alle hverdage, når det væsentlige er indsamlet og tilbyder:

  • Overblik
  • Ingen betalingsmure
  • Videndeling
  • Nyheder, cases, blog og debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 28.08.15 Jørn
    Jeg syntes ikke den rammer problemets kerne

    Vi taler om systemet der er sat i verden for at hjælpe borgeren,- men som på mystisk vis forvandler systemet sig til et problem.

    Jeg tror vi skal tilbage til introduktionen af LEAN og endda før det,- at ville finde værktøjer til at analysere og måle effektivitet.


    For 100 år siden skabte Henry Ford sensationelle resultater med sin introduktion af samlebåndet. At producere en bil kan inddeles i tusinder af små arbejdsgange, hver arbejdsgang kan analyseres og optimeres. Resultatet var, at man kunne producere biler meget billigt.

    Toyota tog et halvt århundrede handsken op, og udviklede Henry Fords ideer ydeligere. Toyota tog verden med storm, de var i stand til at producere biler billigere og mere effektivt end nogen anden i verden.
    Toyota var starten på LEAN,- analyse, process optimering og produktion. Man underviser i LEAN over hele verden nu. Alle firmaer ser det som et værktøj til at producere i bedre kvalitet, hurtigere og billigere.
    Enhver mellemleder med respekt for sig selv er hjernevasket i LEAN. Det offentlige i Danmark for taget tankegangen til sig med kyshånd. Alt er drevet efter de principper i dag.

    Problemet er i mine øjne, at LEAN kun er velegnet til at producere biler og andre døde ting.

    LEAN forstår ikke omsorg, sygdom, børn, svigt eller ordet "liv".

    Hvis man med LEAN analyserer sig frem til, at et ældrebesøg af en SOSU assistent skal tage 22,5 minut,- så er det succes kriteriet. Hvis SOSU'en er langsommere,- så kan lederen straks med utallige universitets professoreres bøger om LEAN i baglommen dokumentere, at SOSU'en er "dårlig" til sit arbejde.
    Den "lille" SOSU er oppe mod overmagten,- det står jo sort på hvidt. Lederen er sikker i sin sag, han er høvlet igennem utallige kurser og fine uddannelser i LEAN og effektivisering. Hele systemet bakker lederen op.

    Men har han ret? Er det måske SOSU'en der gjorde det arbejde der var brug for? Omsorg og pleje af en ældre? Men systemet får trynet den rigtige indsats?

    Det er det vi ser ske i alle det offentliges "forretninger". SOSU'en, sygeplejersken, lægen, socialrådgiveren og alle de andre. De får ikke udført det, de ved er nødvendigt. De har ingen argumenter over for LEAN og optimering,- så det eneste mulige resultat er, at medarbejderen må vige sin retfærdighedssans for systemets krav. De glider over i en apati.

    De manglende resultater bliver et tveægget sværd. Den dårlige pleje, den dårlige omsorg eller undervisning rammer som en boomerang kort tid efter. Endnu mere pleje, omsorg eller undervisning. Men nu meget meget mere krævende og langt dyrere. Det er en dødsspiral vi er inde i.

    En sygeplejerske skal vurderes på om hun leverer den rigtige pleje, ikke på hvor mange hun kan tage temperaturen på inden for en time.

    Vi skal have et paradigme skifte. Målet skal være at levere den rigtige vare/pleje/omsorg eller hvad det er, - det skal være målsætningen. Alt andet vil være uretfærdigt, utilstrækkeligt og for dyrt.

    LEAN skal bruges hvor det hører hjemme, - ved samlebåndet.

  • 24.01.13
    velfærdssamfundet udfordres

    Anne og Pia er dagens superhelte, de tør åbne munden, hæve sig i et helikopterperskektiv og pege på fundamentale ting, der bør ændres. De er dagens heltinder.
    Det kan ikke gå hurtigt nok med at få ændret nogle af de katastrofale ting, der ikke fungerer i vores samfund eller som er så dyre og intet producerer. Systemet ender med at være til for sig selv.
    Der laves alt for mange rapporter, analyser og evalueringer, der aldrig i praksis bliver brugt til ret meget, andet end til at tage beslutninger hen over hovedet på medarbejderne, som så skal udføre ting, som stritter mod den faglighed, som de er uddannet til og som de har så stor erfaring i. De negligeres om fagligt kompetente medarbejdere og med tiden resignerer de. Medarbejdere, der bare tør sige lidt, ses som en trussel af systemet, vel og mærke ledere, chefer eller direktører, som får travlt med at skille sig af med de få der stadig tør sige lidt, og det ofte selv om det sker både sobert og ærligt og med et ægte ønske om at få mest mulig indsats for pengene til glæde for hele samfundet. Hvis ikke medarbejdere lov til at udføre faget kerne, arbejde med og for kerneværdierne og indsatsen så lider velfærdsstaten indenfor en overskuelig årrække et kollaps. Drop de mange djøf lag, der producerer rapporter og evalueringer, og istedét giv plads til fagenes udfoldelse.

  • 24.01.13
    velfærdssamfundet udfordres

    Anne og Pia er dagens superhelte, de tør åbne munden, hæve sig i et helikopterperskektiv og pege på fundamentale ting, der bør ændres. De er dagens heltinder.
    Det kan ikke gå hurtigt nok med at få ændret nogle af de katastrofale ting, der ikke fungerer i vores samfund eller som er så dyre og intet producerer. Systemet ender med at være til for sig selv.
    Der laves alt for mange rapporter, analyser og evalueringer, der aldrig i praksis bliver brugt til ret meget, andet end til at tage beslutninger hen over hovedet på medarbejderne, som så skal udføre ting, som stritter mod den faglighed, som de er uddannet til og som de har så stor erfaring i. De negligeres om fagligt kompetente medarbejdere og med tiden resignerer de. Medarbejdere, der bare tør sige lidt, ses som en trussel af systemet, vel og mærke ledere, chefer eller direktører, som får travlt med at skille sig af med de få der stadig tør sige lidt, og det ofte selv om det sker både sobert og ærligt og med et ægte ønske om at få mest mulig indsats for pengene til glæde for hele samfundet. Hvis ikke medarbejdere lov til at udføre faget kerne, arbejde med og for kerneværdierne og indsatsen så lider velfærdsstaten indenfor en overskuelig årrække et kollaps. Drop de mange djøf lag, der producerer rapporter og evalueringer, og istedét giv plads til fagenes udfoldelse.

  • 24.01.13 Claus Jansson
    Nemlig: ikke mere - men bedre.

    Serverlack gav dobbelt opslag - beklager

  • 24.01.13 Claus Jansson
    Nemlig: ikke mere - men bedre.

    Lad os prøve at rulle tiden lidt tilbage og i bredere sammenhæng se, hvordan tingene var - hvad vi fik indført som gav det resultat vi har nu.

    Som eksempel kunne vi se tilbage til dengang, hvor det ikke hed en "sagsbehandler" men en "socialrådgiver".

    Dengang var borgeren per automatik i centrum - nu taler vi mere om borgeren som en sag end at tale med borgeren. Først kommer reglerne dernæst individet.

    Det er ikke fordi vi mangler kompetente ansatte, ressourcer eller økonomisk formåen - vi spænder bare ben for vores egne resultater qua vores systematiske udmåling af alt.

    Først skal vi måle og regne - når vi så er færdige med det, så prøver vi lige en gang mere og ser om resultatet bliver et andet.

    At kalde systemet for sygt er nok i overkanten, men resultatet er sygt.

    Vi har intentionerne og mulighederne for at gøre det bedre - det kræver hverken gulerod eller pisk, det kræver kun viljen til at forandre af systemet.

    Vi har i over 20 år set massiv videnflugt fra socialrådgiver området, nu ser vi det samme indenfor en række andre områder (f.eks. psykiatrien). Resultater af systemets opbygning og medvirkende årsag til de efterfølgende begrænsede muligheder for at hjælpe individet til selvhjælp.

  • 15.12.12
    Socialkrisen

    Interessant artikel, der dog kun piller lidt i overfladen. En række handicaporganisationer har gennem de seneste 4-5 år påpeget systematisk ulovlig sagsbehandling vedr. handicappede, fx vedr belejliget at anvende generelle servicestandarder til visitering af hjælp til handicappede, selv om serviceloven klart kræver en individuel vurdering af hvert enkelt tilfælde. Og kommunerne indrømmer ofte gerne, at de bevidst overtræder loven, for at spare penge. Det er simpelt hen ikke faldet ret mange socialchefer ind, at hvis de i stedet for at snyde på vægten tænker anderledes, og i dialog med borgeren finder en løsning, så kan de ofte nå et bedre resultat, og endda uden at begå ulovligheder.
    Det er skæmmende, når embedsmænd der traditionelt har været ansat til at sikre, at der forvaltes efter landets love, og ikke efter den siddende borgmesters ønsker, går forrest med forslag til hvordan der kan "skæres hjørner" og ændres lovgivning, så budgetterne passer, i stedet for at tage ansvar for deres job, og finde løsninger der både hjælper kommunen og lever op til lovgivningen.

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Modtag også nyhedsbrev fra:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også