Ny rapport: Kommunerne kan opnå fordele ved privat samarbejde på ældre- og sundhedsområdet

Både borgerne, personalet, leverandørerne og kommunerne kan drage fordel af samarbejde mellem kommuner og private leverandører på ældre- og sundhedsområdet. Det viser en ny rapport fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

Syge og ældre borgere kan tilbydes mere sammenhængende forløb af pleje eller genoptræning, hvis kommunen samarbejder med private leverandører. Samtidig kan hjælpen i højere grad komme fra personale, som borgeren har kendskab til.

Det viser rapporten ”Private leverandører i integrerede løsninger på ældre- og sundhedsområdet”, som er baseret på en undersøgelse gennemført af Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) for Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

Undersøgelsen er en erfaringsopsamling baseret på seks casestudier, hvor kommuner har inddraget private leverandører i løsningen af integrerede opgaver på ældre- og sundhedsområdet.

Kommunernes erfaringer viser også potentiale for, at personalet kan opnå bedre kompetenceudvikling og arbejdsmiljø i integrerede løsninger. Ligesom private leverandører kan få bedre muligheder for at udnytte faciliteter og personale på tværs af pleje-opgaverne. I nogle tilfælde kan det føre til mere effektiv drift og besparelser i kommunerne. Især hvis opgaverne har et vist omfang.

Danske kommuner benytter årligt omkring 30 milliarder kroner på ældre- og sundhedsområdet. Heraf står private leverandører for opgaver for omkring fire milliarder kroner.

               Læs også reaktion fra FOA: Rapport giver halve sandheder  

Mai Buch, formand for Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde, siger:

”Ældre- og sundhedsområdet kendetegner sig ved, at offentlig-privat samarbejde ikke er så udbredt, som vi ser på andre velfærdsområder. Derfor er det naturligt at se nærmere på de resultater, der er opnået i de kommuner, der allerede har gjort sig erfaringer på området.”

”Undersøgelsen viser, at kommunernes samarbejde med private leverandører kan give fordele for både borgerne, plejepersonalet og leverandørerne. I nogle tilfælde har det endda også givet kommunerne besparelser.”

Følgende cases indgår i undersøgelsen:

  • Gribskov Kommune og Aleris
  • Greve Kommune og Aleris, Attendo
  • Odder Kommune og Skovbakkehjemmet
  • Aalborg Kommune, Fremtidens Plejehjem og Copenhagen Living Lab
  • Helsingør Kommune og Stabil Pleje
  • Syddjurs Kommune og Forenede Care
Emneord: OPS, Konkurrenceudsættelse, Offentlig-privat samarbejde, Udlicitering, ROPS, Mai Buch
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1024 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige