Ny udbudslov er et tigerspring for offentligt-privat samarbejde

Ledelse

19/11/2015 11:00

Nick Allentoft

Den netop vedtagne udbudslov forbedrer samarbejdet mellem det offentlige og private. Samtidig bliver det nemmere for SMV’er at give bud på nogle af de cirka 300 milliarder kroner, det offentlige køber ind for årligt.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv finder det meget positivt, at medlemmerne af Folketinget netop har sendt de gamle udbudsregler på en længe tiltrængt pension. I stedet har de vedtaget en ny udbudslov, som definerer spillereglerne for offentlige udbud. Det offentlige køber ind for cirka 300 milliarder kroner om året og afholder cirka 7.000 udbud. Reglerne for indkøb og udbud er derfor fuldstændigt afgørende for, at det offentlige kan få det rigtige og mest for samfundets penge. Samtidig er reglerne også af afgørende betydning for de mange virksomheder, der sælger til det offentlige. Men reglerne har i mange år været forældede.

”Endelig er den nye udbudslov vedtaget, og det er meget positivt. Reglerne er en slags grundlov for offentlige indkøb. Og reglerne er ikke bare afgørende for den offentlige sektor, de er også vitale for det private erhvervsliv, som hver dag leverer løsninger til den offentlige sektor i milliardklassen. Den nye lov er et tigerspring for samarbejdet mellem offentlige og private,” siger markedschef Jakob Scharff.

Dansk Erhverv har sammen med andre repræsentanter for erhvervslivet, offentlige organisationer og fagbevægelsen været en del af udbudslovsudvalget. Hensigten med lo ven er er, at de offentlige udbud skal give et bedre resultat for samfundet. Både når det drejer sig om økonomi og kvalitet.

En af de væsentligste forandringer med loven er blevet en øget adgang til såkaldt fleksible udbudsformer. Det vil eksempelvis sige, at man nu kan have en direkte dialog med den offentlige kunde undervejs i udbuddet.

”Det giver løsninger, som er mere effektive og bedre for alle parter, fordi man via dialog kan få en langt bedre forståelse for kundens behov. Den gamle lov, hvor dialogen var begrænset, har været årsag til mange dårlige resultater,” siger Jakob Scharff.

Små og mellemstore virksomheder får en større rolle

Som noget nyt vil den omfangsrige lov give små og mellemstore virksomheder en langt bedre mulighed for at byde på de mange offentlige opgaver. Udbud skal nemlig opdeles langt mere end tidligere.  Og hvis man ikke opdeler det, skal man forklare hvorfor. Der er med andre ord et følg og forklar princip.

”Det betyder, at små og mellemstore virksomheder får en helt anden adgang til opgaver hos det offentlige. Vi taler her om virksomheder, hvor en ordre på et par millioner kan have meget stor betydning. Virksomheder som på den måde kan vokse sig større. Det er derfor meget positivt, at af der nu kommer flere små udbud,” siger markedschef Jakob Scharff, Dansk Erhverv.

Mest Læste

Annonce