DSBFirst dropper Sverige og undgår konkurs

28/06/2011 13:32

Nick Allentoft

Kriseramte DSBFirst undgår konkurs. Der skal dog til december findes en ny operatør på den svenske strækning. Dramaet dag for dag. Økonomisk hårdt trængte DSBFirst lever videre, men må opgive kontrakten i Sverige. Det fremgår af en meddelelse til medarbejderne i DSB, som Ritzau har set.

Efter flere ugers intense forhandlinger mellem DSB og de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, er parterne nu nået frem til en løsning.
Aftalen sikrer en uændret betjening af Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og en truende konkurs for DSBFirst er dermed undgået.
Samtidig må DSBFirst dog droppe det svenske eventyr. Aftalen betyder nemlig, at DSBFirst Sverige til december overdrager trafikken til en anden operatør i vores naboland.
DSB's topchef, Klaus Pedersen, understreger over for medarbejderne, at der er tilfredshed med to ting i den aftale, de har opnået.
- Vi har undgået en truende konkurs, som ville have kastet såvel kunder som medarbejdere og leverandører ud i en uoverskuelig situation, og aftalen er økonomisk set det bedst mulige udkomme af en vanskelig situation for DSB, siger han.
Konkret betyder aftalen økonomisk, at de månedlige tab på driften i DSB Sverige frem til december 2011 dækkes dels af Öresundståg og dels gennem nedbringelse af de garantier, der er stillet af DSB og medejeren First Group.
Ifølge Klaus Pedersen betyder det, at DSB fremadrettet ikke vil tabe penge på DSBFirst Sverige.
- Med den indgåede aftale forventer vi tillige, at der kan tilbageføres mellem 200 og 250 millioner kroner af de hensættelser til tab på 725 millioner kroner, som blev indarbejdede i årsregnskabet for 2010, siger han.
Ifølge DSB kan passagererne med aftalen se frem til bedre tider. Det sker blandt andet ved, at man sætter flere togsæt på ruten fra Sverige til Danmark for at gøre bedre plads til kunderne og imødegå kritikken om fyldte tog.
- Der vil fremover køre det samme antal tog i Danmark, i Sverige og over Øresundsbroen som i dag. Vores kunder kommer ikke til at opleve forringelser eller ændringer i deres hverdag. Tværtimod, siger konstitueret administrerende direktør i DSBFirst, Gert Frost.

DSBFirst-dramaet dag for dag

Sagen om DSBFirst har udviklet sig til en føljeton:

* 17. marts fyrer bestyrelsen for DSB selskabets administrerende direktør, Søren Eriksen.
* Ifølge bestyrelsesformand Mogens Granborg er årsagen til fyringen nogle stærkt kritiske revisionspåtegninger i regnskabet om samarbejdet mellem DSB og DSBFirst.
* Rigsrevisionen har mistanke om, at DSB - stik imod reglerne - har brugt danske skattekroner på at køre tog i Sverige.
* Sagen får transportministeren til at standse alle DSB-drømme om at køre tog i udlandet, indtil sagen er kulegravet.
* Efterfølgende er både bestyrelsen i DSB og ministeren blevet beskyldt for at have kendt til de økonomiske problemer langt tidligere, end de før har sagt.
* 11. april garanterer transportministeren, at hvis DSBFirst må give op og stoppe togdriften, vil DSB overtage kørslen på Kystbanen - den såkaldte Plan B.
* 14. april kommer det frem, at DSB har undladt at bede medejeren af DSBFirst, den skotske transportgigant FirstGroup, om at bære sin del af DSBFirsts kæmpegæld. Det betyder, at skotterne kan slippe for at betale sin andel af regningen i det plagede togselskab. Den fulde regning ender i stedet hos DSB.
* Bestyrelsesformand Mogens Granborg oplyser, at DSB sætter 725 millioner kroner af til at rydde op efter det økonomiske rod i DSBFirst. Samtidig meddeler konstitueret topchef Klaus Pedersen, at han ikke fortsætter.
* Samme dag siger transportminister Hans Christian Schmidt, at han i tre tilfælde mener, bestyrelsen har misinformeret ham om problemerne i datterselskabet. Han giver DSB's bestyrelse frist til onsdag før påske til at bekræfte, at selskabet har misinformeret ministeren. Senere udskydes fristen til tirsdag efter påske.
* 22. april trækker skotske First Group, der er medejer af DSBFirst, sig fra sine pladser i bestyrelserne for DSBFirst Danmark A/S og DSBFirst ApS.
* Tirsdag den 26. april meddeler bestyrelsesformand Mogens Granborg, at han trækker sig fra posten af helbredsmæssige årsager.
* Onsdag den 27. april fyres den tidligere økonomidirektør i DSB Bartal Kass fra posten som direktør i DSB Vedligehold. Samme dag indtræder næstformand Annette Sadolin som bestyrelsesformand, indtil transportminister Hans Christian Schmidt (V) udpeger en ny.
* Transportministeren kræver på den årlige generalforsamling DSB's to revisorer KPMG og Deloitte fyret.
* Den 5. maj får endnu en DSB-direktør sparket. Karsten Røn Andersen, som er direktør for datterselskaberne DSBFirst og DSB Sverige, bliver fyret på gråt papir på grund af det økonomiske kaos i selskaberne.
* Den 9. maj: Ny formand for DSB's bestyrelse bliver Peter Schütze. Han kommer fra en toppost som direktør for Nordeas danske afdeling. En stilling som han går på pension fra til sommer.
* 17. juni: Den længe ventede rapport fra KPMG konkluderer, at DSBFirst risikerer at gå konkurs, hvis ikke de svenske trafikkøbere poster flere penge i selskabet.
* 27. juni: Regnskabet for DSBFirst viser, at selskabet i 2010 tabte 800.000 kroner hver eneste dag, hvilket løb op i en samlet regning på 294 millioner kroner.
* 28. juni: DSB meddeler, at DSBFirst dropper Sverige og undgår konkurs.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce