Jobcentre halter bagefter de store virksomheder

16/01/2012 12:27

Nick Allentoft

I de sidste 20 år har virksomheder som Dansk Supermarked, McDonalds, ISS og IBM arbejdet systematisk med rummelighed og mangfoldighed. Det kunne jobcentrene tage ved lære af, mener Finn Lund Andersen fra Dansk Supermarked.

HR- og kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked Finn Lund Andersen har i blogstafetten på Den Offentlige Sektor "Det Rummelige Arbejdsmarked" uddybet sin kritik.

Ud af 43.000 medarbejdere har Dansk Supermarked 17 procent ansatte med anden etnisk baggrund end dansk. Firmaet har hvert år 2.000 borgere, som ikke har været i kontakt med arbejdsmarkedet - eller kun sporadisk har været det.

- En tredjedel af disse borgere ender i en eller anden form for beskæftigelse i Netto, føtex, Bilka eller Salling, siger han.

En række af de største virksomheder i Danmark har i mere end 20 år arbejdet seriøst med rummelighed og mangfoldighed, som i dag er en del af den daglige drift. Rummeligheden er blevet en del af dagligdagen og ikke noget, der gemmes til festtaler forklarer Finn Lund Andersen.

Kan det offentlige følge med?

Ledere og ansatte i de store internationale virksomheder er i tanke og handling foran ledere og ansatte i et jobcenter eller socialforvaltning, lyder påstanden fra Finn Lund Andersen.

- I mine ører lyder det ofte som om, at man oprigtigt mener, at en række offentlige eller halvoffentlige aktører bedst ved, hvordan man fremmer rummelighed, integration og mangfoldighed på arbejdsmarkedet, for det jo er i det offentlige regi man har kontakten til klienterne.

Han møder ofte holdningen, at "en virksomhed er jo en virksomhed". Han frygter, at det går ud over en række borgere.

- Konsekvensen er, at de ikke får muligheden  for at bevæge sig fra at være på overførselsindkomst til at blive skatteborgere, da de bliver fastholdt i et kommunalt beskæftigelsesprojekt.

Finn Lund Andersen håber, at der for fremtiden vil komme et særskilt fokus på de store private virksomheder i jobcentrene.

Private er first-movers
Direktør i Center for Aktiv Beskæftigelses Indsats (CABI), Mette Rønnau, anerkender, at de private virksomheder ofte er first-movers, når det gælder rummelighed og mangfoldighed.

- De store virksomheder har volumen og kompetencerne til at sætte tingene i system og implementere tiltag, fortæller hun.

En af ulemperne ved det nuværende samarbejde mellem virksomhederne og jobcentrene er, at det en-strengede AF-system er erstattet af 91 selvstændige enheder i de kommunale jobcentre.

- Hvordan tingene fungerer er meget afhængig af den kulturen i det enkelte jobcenter. Derfor bliver nogle virksomheder utålmodige i kontakten med jobcentrene. Nogle gange kan man blive i tvivl om, det er virksomhederne, der skal indrette sig efter jobcentrene eller omvendt. 

Den 27. februar afholder Virksomhedsforum For Socialt Ansvar topleder-træf, hvor jobcenterchefer og virksomhedsledere sætter fokus på området.

Mest Læste

Annonce