Avisannoncer skal give ”aktindsigt” i lærernes arbejdstid

Politik

02/04/2013 10:30

Line Oxholm Thomsen

”Når vi varsler lockout for 52.000 lærere og står i en situation, hvor mere end 500.000 elever ikke kan komme i skole, så skylder vi offentligheden en forklaring på, hvorfor vi har taget dette meget alvorlige skridt. Det er baggrunden for, hvorfor man fra i dag kan finde annoncer i flere aviser, hvor KL giver ”aktindsigt” i lærernes arbejdstid.”

Sådan lyder meldingen fra Michael Ziegler, formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg og KL’s chefforhandler ved forhandlingerne om lærerens arbejdstid, om baggrunden for, at KL fra i dag, søndag den 24. marts, indrykker faktuelle annoncer om lærernes arbejdstid i flere landsdækkende og regionale aviser.

”Der er to årsager til, hvorfor vi tyr til avisannoncer. For det første skylder vi de mange elever og forældre, der ved en konflikt kommer i klemme, en forklaring på, hvorfor vi har varslet lockout for landets lærere. For det andet kan vi ikke holde til, at vores budskaber ikke når langt nok ud i offentligheden. Vi har nu i fire måneder set på kampagner fra Danmarks Lærerforening, der er til stede overalt i det offentlige rum, og det giver en al for ensidig påvirkning. Det har vi måtte reagere på,” forklarer Michael Ziegler.
”Danmarks Lærerforening har siden midten af november kørt store kampagner med avisannoncer i landsdækkende medier, biografreklamer og store plakater ved busstoppestederne. Og det er klart, at når lærernes forening kører så massivt ud i det offentlige rum, så er vi nødt til at tage til genmæle og ligeledes forklare vores synspunkter. Lærerforeningen taler i sin kampagne om ”discountundervisning” og ”en sveder”. Det kan vi simpelthen ikke stå model til, for det passer ikke. Og derfor giver vi nu ”aktindsigt” i lærernes arbejdstid ved faktuelt at forklare, hvorfor lærernes arbejdstidsregler spænder ben for en udvikling af folkeskolen,” siger Michael Ziegler.
KL’s annoncer er baseret på fakta om lærernes arbejdstidsregler og favorable arbejdsvilkår. Annoncerne bygger på en analyse af lærernes faktiske arbejdstid, som KL gennemførte i skoleåret 2011 og 2012, hvor 14.800 lærere i 35 kommuner på 450 forskellige skoler er omfattet.
KL er klar over, at der nu vil blive spekuleret i timing, og at KL bliver beskyldt for at bruge skatteydernes kroner til at betale for annoncerne.
”Vi mener ikke, at vi kan været bekendt ikke at gøre noget. Det er en alvorlig sag, at alle landets skoler har udsigt til lockout. Og det er altså afgørende, at offentligheden har kendskab til, hvorfor vi mener, at det er nødvendigt at gå så langt. Og det er vores håb, at annoncerne medvirker til, at offentligheden selv kan tage stilling og ikke kun påvirkes ensidigt fra den ene side,” siger Michael Ziegler.
For yderligere kommentarer fra Michael Ziegler, kontakt KL’s pressekonsulent Trine Søndergaard, [email protected], tlf. 3370-3333.
Læs mere på meretidsammen.dk

 

Mest Læste

Annonce