Blotter og rotter skal ændre unges skraldevaner

30/06/2011 16:27

Niels Buch Johannsen

Hvert år koster det 32,5 millioner kroner at holde Aarhus ren. Derfor har fem unge praktikanter fra reklameskolen Recommended GNOM indgået et samarbejde med Aarhus Kommune og Ren By Aarhus for at nå ind til skraldesvinets sorte samvittighed. Når sommeren indtager Aarhus med lumre aftentimer og glade feriefornemmelser, følger store mængder af henkastet affald trop.

”Vi har lagt mærke til, at det i høj grad er de unge, der sviner byen til i skrald. Det er simpelthen for pinligt, så det vil vi virkelig gerne prøve at gøre noget ved,” siger Ida Burchardi, der til dagligt læser Interaktionsdesign på Designskolen Kolding, men som i de sidste fire måneder har været en del af reklamebureauet Recommendeds talentskole GNOM.

Og rådmand for Teknik og Miljø Laura Hay fra Aarhus Kommune er glad for at høre nye idéer, der kan bruges i arbejdet for at få en renere by.

”Der er heldigvis rigtig mange unge, der holder af at bruge byen, men der er behov for, at hver enkel borger – herunder naturligvis også de unge – bliver bevidst om, at vi har en fælles interesse i at holde byen ren. Unge har en meget kontant måde at kommunikere på, og derfor er det en god idé at differentiere budskaberne, så man rammer så mange som muligt”, siger Laura Hay.

Der er en blotter i byen
På Recommended GNOM, der holder til i Filmbyen i Aarhus, har fem unge praktikanter derfor udarbejdet en lidt hårdere tone, der skal hjælpe kommunen og Ren By Aarhus med at sætte en stopper for vildfaren skrald.

”For at kunne skabe en adfærdsændring og rent faktisk nå ind til skraldesvinene, må vi ramme dem dér, hvor det virkelig kan mærkes. Vi har derfor skabt to alternative afsende-re, der forhåbentlig kan røre noget i dem, der ikke forstår at bruge skraldespandene. Vi tror på, at den tone og de visuelle virkemidler, vi har brugt, tilsammen skaber et så stærkt budskab, at man simpelthen ikke kan ignorere det. Især ikke hvis man er typen, der ikke rammer skraldespanden,” siger Ida Burchardi.

En blotter og en rotte skal være med til at ryste de unge op og få bugt med det skraldein-ferno, der især hen over sommeren forpester bymidten i Aarhus. De to atypiske karakte-rer vil blive brugt på plakater og mærker på skraldespande, hvor skraldesynderen sam-menlignes med blotteren, og hvor rotten indirekte siger tak for mad.

GNOMernes bud på en lidt skrappere skraldekampagne kan opleves på skraldespandene i Aarhus midtby i uge 26 og 27.

Ren By Aarhus er et tværgående projekt mellem forvaltningerne Trafik og Varme, Natur og Miljø og AffaldVarme Aarhus igangsat af Byrådet i 2007.
 

Mest Læste

Annonce