Bødskov imponeret over politiets flotte omdømme

20/09/2012 10:18

Justitsministeriet

Dansk politi er blandt de fire bedste offentlige organisationer målt på omdømme. Det viser en undersøgelse af de 39 mest synlige myndigheder og offentlige organisationer, som analyseinstituttet Reputation Institute netop har offentliggjort.

Justitsminister Morten Bødskov roser politiet for det flotte resultat og er imponeret over den grundige indsats, som politiets ledelse er i gang med for at modernisere og videreudvikle ordensmagtens arbejde.

Politiets omdømme ligger helt i top hos den danske befolkning. Og respekten hos danskerne for ordensmagten er stigende. Hvert år måler I analyseinstituttet Reputation Institute på de 39 mest synlige myndigheder og offentlige organisationers omdømme. I forhold til 2011 er politiets omdømmescore forbedret med 1,5 procentpoint – fra 77,6 til 79,1, og politiet går samlet en plads frem i analysen

Justitsminister Morten Bødskov siger:

”Politiet har monopol på at håndhæve regler og love med magt over for os alle sammen. Og derfor er det så vigtigt, at befolkningen respekterer politiet. Målingen her viser, at befolkningen har endog meget stor respekt for politiet. Det vidner om, at politiet i alle led laver et virkelig flot arbejde hver eneste dag. Det er virkelig imponerende”.

Med politireformen, der trådte i kraft i 2007, reducerede et bredt flertal på Christiansborg antallet af politikredse i Danmark. Samtidig har landets svære økonomiske situation og borgernes generelt stigende krav til myndighederne om bedre service betydet, at politiet løbende skal yde mere for de samme penge.

Morten Bødskov siger:
”Danskerne er gode til at stille krav til myndighederne om, at de skal levere kvalitet effektivt. Vi vil have noget for pengene – og det er godt, for det betyder, at der er et fornuftigt pres på den offentlige sektor for hele tiden at udvikle sig. Samtidig udvikler samfundets normer sig, så autoriteter fylder mindre. Det er ikke længere nok bare at kræve, at borgerne skal rette ind, fordi de får en instruks fra politiet. Folk vil have en god forklaring på tingene i dag. Politiets øverste ledelse står derfor med den udfordring, at de både skal øge effektiviteten og servicen samtidig. En undersøgelse som denne vidner om, at politiets ledelse løfter sin opgave på dygtig vis, og det er meget glædeligt”.

Om undersøgelsen

Oplysningerne i Reputation Institutes undersøgelse er indsamlet i perioden 12. juni til 13. august 2012. Resultaterne for politiet er baseret på 3.217 repræsentativt udvalgte besvarelser, mens der samlet indgår 13.729 svar i Reputation Institutes undersøgelse. Undersøgelsen er gennemført som online interviews.

Se undersøgelsens hovedkonklusion her (pdf)

 

Mest Læste

Annonce