EU-parlamentets kulturudvalg besøger Aarhus

27/08/2012 14:01

Niels Buch Johannsen

EU-parlamentets kulturudvalg besøger den nykårede kulturhovedstad Aarhus Repræsentanter for Europa-parlamentets Kultur- og Uddannel-sesudvalg har valgt at tage på studietur til Aarhus, hvor de i løbet af to dage vil møde repræsentanter for byens kulturliv.

I morgen ankommer repræsentanter for EU-parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg, CULT, til Aarhus. De europæiske politikere med udvalgets tyske formand, Doris Pack i spidsen, har valgt at lægge de-res årlige studiebesøg i Aarhus.

Oprindelig skulle besøget have fundet sted, inden Aarhus i fredags blev kåret som Europæisk Kulturhovedstad 2017, men af praktiske grunde blev det udskudt til tirsdag 28. august.

Under besøget vil CULT-medlemmerne blive præsenteret for nogle af de ting, som også blev trukket frem for kulturhovedstadsjuryen. Poli-tikerne skal høre om de aarhusianske kulturinstitutioner og om byens og Region Midtjyllands visioner.

I løbet af de 48 timer, besøget varer, skal CULT-medlemmerne møde repræsentanter fra Godsbanen, Den Gamle By, Aarhus Universitet, Filmbyen, Moesgaard Museum, By i By, og endelig skal de en tur på ARoS.

Kulturudvalgets medlemmer modtages officielt af borgmester Jacob Bundgaard og rådmand for kultur og borgerservice, Marc Perera Chri-stensen. Desuden vil de få mulighed for at møde Aarhus Kommunes kulturudvalg.

Borgmester Jacob Bundsgaard er glad for at kunne modtage CULT-medlemmerne i en vinderby:

”Aarhus er en spændende og attraktiv kulturby. Det fik vi den interna-tionale jurys ord for i fredags. Det glæder mig, at vi med det her be-søg allerede nu kan gå i gange med at bygge bro ud i Europa,” siger borgmester Jacob Bundsgaard.

Rådmand for kultur og borgerservice, Marc Perera Christensen siger i anledning af besøget:

”Ikke mindst set i lyset af valget i fredags, hvor Aarhus blev kåret som Europæisk Kulturhovedstad 2017, glæder det mig, at de europæiske kulturpolitikere, nu kommer for at opleve, hvilket potentiale der er i Aarhus.”

Den danske Europa-parlamentariker, Morten Løkkegaard (V), er en af udvalgets næstformand, og han vil være en del af den delegation, som nu besøger Aarhus. Løkkegaard er selv valgt i Aarhus og ser frem til at vise byen frem for sine kolleger:

”Jeg kender Aarhus godt og har selv boet i byen i min studietid. Det er en ung og energisk by, og det er helt fortjent, at Aarhus blev valgt som Europæisk Kulturhovedstad 2017. Jeg ser frem til at vise mine udvalgskolleger, hvilke kræfter der står sammen i Aarhus for at løfte den store opgave, og hvilken vilje der er til at arbejde for en europæ-isk forankring.”