FOA til danskerne: Nu må I besinde jer

09/07/2010 14:10

Nick Allentoft

Vi er på vej ud i en helt urimelig situation, hvor ansatte i hjemmeeplejen over hele landet mistænkes for at svindle. Det må stoppe nu, mener FOA. ”Det kan ikke være rigtigt, at de ansatte i hjemmeplejen landet over skal udsættes for chikane på gader og stræder, når de i uniform bevæger sig rundt mellem klienterne."

Det siger FOAs formand Dennis Kristensen til det voksende antal meldinger om chikane af ansatte i hjemmeplejen efter TV2s afsløringer.

”De mange tusinder, der passer deres arbejde og knokler i hverdagen for at levere den bedst mulige ydelse til de ældre, skal ikke lide under, at andre har svigtet. Der skal naturligvis skrides ind over for svigt, men det betyder ikke, at alle ansatte i hjemmeplejen skal være frit bytte for chikane. Derfor synes jeg, at det nu er på tide at opfordre danskerne til at opføre sig ordentligt og ikke chikanere hjemmeplejens ansatte. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi som samfund opfører os på den måde,” siger han.

”I virkeligheden er det stærkt bekymrende, at nogle i den danske befolkning reagerer ved at skyde med skarpt på alt, hvad der bevæger sig, når det handler om hjemmeplejen, for det illustrerer, at vi opfører os meget forskelligt afhængig af, hvem der svigter.”

”Jeg har ikke hørt om chikane af personer i politiuniformer over hele landet, efter at en ransagning hos en betjent forleden afslørede et narkolager. Jeg har heller ikke hørt om chikane mod personer i militæruniformer rundt omkring i Danmark, fordi nogle i forsvaret svindlede og bedrog de politiske beslutningstagere med den berømte oversættelse af en ugleset bog til arabisk,” siger FOAs formand.

”I virkeligheden tyder det på, at danskerne er langt hurtigere til at chikanere de lavtlønnede kvindefag, og det er i mine øjne ikke noget at være stolt af som dansker”, siger Dennis Kristensen.