Fremtiden tilhører de små

13/03/2013 09:37

Region Syddanmark

Nøglen til vækst ligger i at skabe gode betingelser for iværksættere og små og mellemstore virksomheder. Det blev slået fast på en særdeles velbesøgt og fremadrettet Powerdag i Vejle torsdag.

Her mødtes omkring 450 mennesker inden for iværksættermiljøet - heraf godt 200 iværksættere - for at blive klogere, netværke og skyde Region Syddanmark som Europæisk Iværksætterregion 2013 godt i gang.
Jorden gødet

Budskabet fra dagen var bl.a., at det er de små og mellemstore virksomheder, der starter ud som iværksættervirksomheder i går eller i forgårs, der er fremtid i. Derfor blev jorden gødet for netop iværksætterne på Powerdagen, som markerede, at EU’s regionsråd har valgt Region Syddanmark til at være Europæisk Iværksætterregion 2013.

- Vi har brug for alle typer virksomheder i Syddanmark. Men små og mellemstore virksomheder er med til at gøre et område mindre sårbart, siger formanden for Regional Udvikling, Lasse Krull (K).

Ny olie på maskinen
Blandt de mange iværksættere, som mødtes til Powerdag torsdag, var Jesper Pedersen, som sammen med tre partnere startede virksomheden Link Solutions i Odense for fire år siden og i dag har seks ansatte. Virksomheden er nomineret til ”årets vækstbobler” af bl.a. Ejerlederforeningen.

- Vi har brug for at udvikle forretningen i forhold til vores produkter og for nye værktøjer omkring design, derfor er Powerdag interessant for os som virksomhed. I dag har jeg fået flere kontakter, som jeg er sikker på vil hjælpe os i den rigtige retning. Det er som at få ny olie på maskinen, slår Jesper Pedersen fast.

Nye værktøjer og kontakter til iværksætterne er netop, hvad Lasse Krull ønsker, Powerdagen skal resultere i.

- På sigt er det med til at styrke overlevelsen af de nye virksomheder og dermed sikre de nye arbejdspladser, vi har så hårdt brug for i regionen, understreger Lasse Krull.

Fokus på unge
Allerede nu står de næste to arrangementer for iværksætterne i regionen og tripper for at komme ud og arbejde. Det ene løber af stabelen den 29. april i Odense og er en konference med fokus på uddannelse og entreprenørskab med deltagelse af bl.a. beslutningstagere fra andre europæiske iværksætterregioner. Det viser sig, at børn og unge får mere lyst til at være iværksættere, når de modtager undervisning i entreprenørskab. Det fremgår af rapporten ”Effektmåling af entreprenørskabsundervisning i Danmark – 2012”.

Det har også været et argument for valget af Region Syddanmark som europæisk iværksætterregion, at der i det kommende skoleår igangsættes én regionalt dækkende iværksætterkonkurrence for elever på de regionale uddannelsesinstitutioner.

Fejl giver læring
Et arrangement med arbejdstitlen ”Failure Day” er i støbeskeen til efter sommerferien. Arrangementet for iværksætterne vil sætte fokus på, at det er naturligt at fejle, og at fejl giver læring. Traditionelt knytter der sig mange tabuer til det at fejle med en forretningsidé eller en virksomhed, men på denne dag vil der være fokus på, at forretningsmæssige fejltagelser kan bidrage til iværksætterens og vækstvirksomhedens træfsikkerhed.

Første danske region
Region Syddanmark er den første region i Danmark, som har opnået titlen Europæisk Iværksætterregion. Ud over Region Syddanmark er den østrigske region Styria samt den franske region Nord-Pas-de-Calais udpeget her i 2013.

Udnævnelsen er også et resultat af det brede partnerskab mellem Region Syddanmark, Universe, Det Syddanske Bruxelles-kontor og Væksthus Syddanmark med støtte og opbakning fra en række virksomheder, uddannelsessektoren og det erhvervsfremmende system. Et argument for valget var yderligere, at regionen har en fokuseret vækstindsats inden for sundheds- og velfærdsinnovation, bæredygtig energi, oplevelseserhverv og design. Desuden vejede sitet startopnu.dk for iværksætterne til den positive side.