Ny fælleskommunal enhed skal sikre bedre selvbetjeningsløsninger

09/12/2011 08:33

Nick Allentoft

KL og KOMBIT opretter en ny fælleskommunal enhed, der skal sikre kommunerne bedre selvbetjeningsløsninger.

Den nye enhed, som fra starten af 2012 skal bestå af medarbejdere fra KL, KOMBIT og indstationerede medarbejdere fra 2-3 kommuner, skal gennem forskellige metoder sikre, at leverandørerne leverer løsninger, som i højere grad end i dag svarer til kommunernes behov.

De selvbetjeningsløsninger, der findes på markedet i dag, lever langt fra altid op til borgernes og kommunernes ønsker om gode og effektive løsninger. Løsningernes brugervenlighed kan ofte forbedres. Men løsningerne er som oftest heller ikke effektive for kommunerne. Effektive betyder, at løsningerne skaber en effektiv proces ”inde i” kommunen. F.eks. ved at borgerens data afleveres i det relevante fagsystem og ikke blot i en mail til sagsbehandleren.

Det er kommunernes mål, at løsningerne skal være gode for borgerne og effektive for den kommunale forvaltning. I handlingsplanen for Den Fælleskommunale Digitaliseringsstrategi, er projektet ”Effektiv digital selvbetjening” derfor igangsat. Formålet er at sikre gode og effektive selvbetjeningsløsninger.

Mest Læste

Annonce