Nyhedsbrev: Virksomheder skaber fleksjob med få ugentlige timer

Velfærd

22/04/2013 15:48

Jakob Rom Johansen

1. januar i år blev det via en række lovændringer muligt at etablere fleksjob med få ugentlige timer. Og nu viser de første erfaringer, at det godt kan lade sig gøre at finde plads til mennesker med stærkt nedsat arbejdsevne. Virksomhederne viser åbenhed, og de har mange ideer til, inden for hvilke brancher og arbejdsfunktioner, fleksjobbene kan findes.

En undersøgelse, som Epinion lavede for Cabi i november viser, at virksomhederne gerne vil mødes med jobcentrene og drøfte mulighederne for at ansætte en person i fleksjob med få ugentlige timer.

Derudover viser de første erfaringer fra projektet FleksPilot, at det faktisk er muligt at skabe fleksjob med få ugentlige timer. Med FleksPilot har en række virksomheder sat sig for at undersøge mulighederne for, om de kan ansætte medarbejdere i fleksjob på mindre end 12 timer om ugen.

Dialog skaber job
”De første job er blevet skabt, men vi har også erfaret, at det er noget, der skal arbejdes på. Der er som udgangspunkt ikke efterspørgsel efter denne type job, men når virksomhederne får information om ordningen, og hvilke muligheder der er, får de øjnene op for, hvilke opgaver, de kan få løst, siger Lars Nellemann, seniorkonsulent hos Cabi og projektleder af FleksPilot til nyhedsbrevet Den Rummelige Virksomhed, som netop er offentliggjort.

Du kan læse meget mere i Den Rummelige Virksomhed, hvor du bl.a. kan møde IBM, som har ansat den første i fleksjob.

Her får du også en række gode råd til, hvordan din virksomhed kan etablere fleksjob med få ugentlige timer.

KONTAKT:
• Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi: 8620 8382 / [email protected]