Politiet anholder 8 personer i bedragerisag

08/04/2011 09:39

Efter længere tids efterforskning i en omfattende bedragerisag har sektionerne for økonomisk kriminalitet i Københavns Politi, Københavns Vestegns Politi og Nordsjællands politi d. 6. april gennemført anholdelse af i alt 8 personer samt gennemført en række ransagninger rundt om i de 3 politikredse.

Læs også pressemeddelelse fra Helsingør Hospital

Københavns Politi har siden primo 2010 efterforsket en anmeldelse fra H. Lundbeck A/S, idet intern revision havde mistanke om, at 3 ledende medarbejdere i en af firmaets afdelinger havde begået bedrageri for 4,2 mill. kr. Bedrageriet var foregået ved, at de 3 medarbejdere via 12 underleverandører havde fået leveret varer og tjenesteydelser til privat forbrug.

Underleverandørerne forsynede fakturaerne med fiktive angivelser af leverancer til Lundbeck A/S. Fakturaerne blev sendt til H. Lundbeck A/S, hvor de sigtede qua deres funktion i virksomheden har attesteres fakturaerne til betaling. I forbindelse med politianmeldelsen havde Lundbeck A/S bortvist de 3 medarbejdere.

I juni 2010 blev de pågældende medarbejdere samt en underleverandør anholdt og sigtet for bedrageri. Ved ransagninger foretaget hos de anholdte, fandtes et stort antal dokumenter og data, som i den videre efterforskning førte politiet på sporet af, at bl.a. Novo Nordisk, TopDanmark A/S, Kemp & Lauritzen A/S samt Helsingør Hospital ligeledes havde været mål for omfattende bedragerier, ved at centralt placerede ansatte i disse firmaer havde fået leveret varer og tjenesteydelser gennem samme underleverandører, som de 3 tidligere ansatte i Lundbeck A/S.

Der blev herefter indledt et tæt efterforskningssamarbejde mellem de berørte politikredse, hvilket førte til gårddagens anholdelses- og ransagningsaktion.

Vestegnens Politi og Københavns Politi har anholdt 6 personer, som samlet set er sigtet for bedrageri for imellem 10 og 15 millioner kroner begået over for bl.a. Novo Nordisk, Top Danmark A/S, samt Kemp & Lauritzen A/S. Der er yderligere rejst sigtelse for overtrædelse af straffelovens §192a i ét forhold, idet der i forbindelse med ransagningen hos en af de sigtede fandtes en pistol og 858 patroner.

Nordsjællands Politi har anholdt 2 personer, som er sigtet for bedrageri for et beløb af 2,7 mill. kroner begået overfor Helsingør Hospital, hvor en af de anholdte har haft en betroet stilling.

Eksempler på hvad de sigtede i hele sagskomplekset har erhvervet sig er: Arbejde på privat ejendom, kontante penge, valuta, indbo, værktøj, hårde hvidevarer og lign.

I forbindelse med de verserende sager har politi og anklagemyndighed foretaget beslaglæggelse af friværdier i fast ejendom, anparter, indeståender, biler og i et fly.

Alle 8 anholdte nægter sig skyldige. De er alle løsladt uden fremstilling i grundlovsforhør.