Sygehusbyggeri skaber innovation og arbejdspladser i Nordjylland

22/10/2012 12:50

Region Nordjylland

En intelligent forsendelseskasse som kan forbedre kvaliteten af blodprøver og diagnoser. Det bliver næste skud på stammen i Regionen og Vækstforums indsats for at skabe nye, innovative løsninger og flere nordjyske arbejdspladser i forbindelse med byggeriet af Nyt Aalborg Universitetshospital. Projektet har netop modtaget 4 mio. kr. fra Fornyelsesfonden.

Et hurtigere og mere nøjagtigt svar på patientens blodprøve. Det er målet med den intelligente forsendelseskasse, som skal forbedre blodprøvens vej fra de praktiserende læger til analyselaboratoriet på sygehuset. Hadsund-virksomheden Intelligent Systems er primus motor på projektet, og sammen med Aalborg Sygehus og flere andre partnere er det planen at udvikle en sporbar transportkasse og en robot til at pakke den ud:

- Ukontrollerede forhold under transporten reducerer sikkerheden i analysernes resultater og kan forlænge svartiden. Den intelligente forsendelseskasse vil afhjælpe disse problemstillinger, da den selv overvåger og registrerer temperaturen under transporten og giver fuld sporbarhed omkring prøverne. Og automatiseringen på laboratoriet vil gøre modtagelse, udpakning og sortering af prøverne fuldautomatisk og skabe et effektiv og sikkert flow, siger adm. direktør i Intelligent Systems Niki Nicolas Grigoriou.

Potentialet i projektet er så stort, at Fornyelsesfonden har valgt at støtte det med 4 mio. kr. fra en pulje under det nationale Partnerskab for Sundheds- og Sygehusinnovation, hvor Regionen og Vækstforum indgår som de nordjyske partnere.

Stort erhvervspotentiale i sundhed og sygehusbyggeri
Støtten fra Fornyelsesfonden ligger derfor også helt i tråd med den nordjyske strategi om øget offentlig-privat innovationssamarbejde på sundhedsområdet. Flere andre initiativer er allerede i gang – bl.a. den sundhedsteknologiske forskerpark EIR og Regionens såkaldte One-stop-shop. Disse initiativer er, ligesom det nye innovationsprojekt, et led i en målrettet indsats der på én og samme tid skal styrke den nordjyske sundhedssektor og erhvervslivet, forklarer regionsrådsformand Ulla Astman, der også er formand for det nordjyske Vækstforum:

- Vi har et klart mål. Med byggeriet af Nyt Aalborg Universitetshospital vil der ikke alene blive skabt mange nye håndværkerjob i Nordjylland. Også klinikere, forskere, ingeniører og idérige iværksættere skal på banen, så det store byggeprojekt kan blive en løftestang for udvikling og innovation både på de offentlige sygehuse og i det private erhvervsliv i Nordjylland, siger Ulla Astman.

Sygehusbyggeriets store erhvervsmæssige potentiale vil bl.a. blive realiseret gennem tilskud til projekter som den nye intelligente forsendelseskasse og andre kommercielle løsninger. Gennem denne form for offentlig-private innovationssamarbejde får fremtidens patienter gavn af nye sundhedsløsninger – og samtidig får de private virksomheder gennem udviklingsarbejdet styrket deres markedsposition i forhold til både aktuelle danske og udenlandske sygehusbyggerier samt den store globale sundhedssektor.

Yderligere informationer
Den intelligente forsendelseskasse

· En sporbar kasse, der selv registrerer blodprøver og sikrer, at der altid er styr på, hvilke prøver, der er bestilt, sendt og modtaget.

· Har en ”temperaturlogger”, der registrerer, om blodprøven har været udsat for for høje eller lave temperaturer, og forbedrer dermed nøjagtigheden på prøvesvaret.

· Partnere i projektet er virksomhederne Intelligent Systems, Farusa Emballage, LT Automation og Balluff samt Aalborg Sygehus, Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital.

· Projektet løber fra 1. januar 2013 til 31. december 2014 og har et budget på 7.156.010 kr., hvoraf de 4.065.909 kr. er tilskud fra Fornyelsesfonden.

Partnerskab for sundheds- og sygehusinnovation
Partnerskabet er et samarbejde mellem Fornyelsesfonden og de fem regioner og handler om at udvikle løsninger til de nye supersygehuse, og hvor der samtidig er potentiale for eksport og jobs. Partnerskab yder støtte til to typer af projekter:

Innovationsprojekter, hvor private virksomheder i samarbejde med sygehuse og andre relevante partnere udvikler kommercielle koncepter eller prototyper, der adresserer et af ansøgningsrundens fokusområder, og som har relevans for de nye sygehuse.

Markedsmodningsprojekter, hvor en privat virksomhed tester og tilpasser en konkret prototype eller et koncept i et realistisk miljø under forskellige forhold og i forskellige brugssituationer på eller i relation til sygehuse. Formålet med testen skal være at få dokumentation for serviceydelsens eller produktets effekt. Afprøvningen i praksis skal blandt andet tydeliggøre behov for eventuelle tilpasninger og justeringer af løsningen inden den føres på markedet.

Partnerskabets støttepulje til sundheds- og sygehusinnovation er på 200 mio. kr., hvoraf Vækstforum Nordjyllands bidrag udgør 10 mio. kr.