Udgifterne pr. elev i folkeskolen er steget

10/06/2011 12:58

UNDERVISNINGSMINISTERIET: Lærernes fagforening manipulerer med tal og oplysninger om folkeskolen.

Lærernes fagforening har netop offentliggjort en analyse, som skulle vise, at udgiften pr. elev i folkeskolen er faldet med 4.436 kroner fra 2002-2010. Fagforeningen gennemførte en tilsvarende undersøgelse sidste år, men det gør den ikke mere rigtig. Undervisningsministeriets opgørelse af folkeskolens udgifter er baseret på de officielle regnskabstal i Danmarks Statistik, og de viser, at udgifterne tværtimod er steget med ca 2.200 kroner pr. elev i årene 2001-2010.

Undervisningsminister Troels Lund Poulsen er ærgerlig over de forkerte tal fra fagforeningen.

"Det er forstemmende og skadeligt for den tiltrængte fornyelse af folkeskolen, at fagforeningen bevidst misinformerer om udviklingen. Som led i en arbejdskamp skaber de unødvendig bekymring hos ikke mindst forældrene. Desværre tyder det på, at misinformation er en bevidst strategi fra fagforeningens side. Det ville klæde Anders Bondo Christensen at kere sig om elever og forældre og ikke kun om sine egne medlemmer.

Hvis man skal opgøre udgifterne pr. elev, må man nødvendigvis medregne alle udgifter uanset om der er børn, som har brug for specialundervisning eller lærere, som skal på pension. Jeg vil til enhver tid tage en politisk diskussion med fagforeningen, men det skal ikke ske på baggrund af forkerte og manipulerede tal", siger Troels Lund Poulsen.