Regel 2: Hvad pokker er meningen med det hele?

Politik

28/01/2015 21:30

Søren Jensen

Skolereform, digitalisering, nye bygninger eller innovation. Det er midler til at nå et mål. Selve målet er det forhåbentlig ikke. Det er et ledelsesansvar at sikre fokus i en tid, hvor elevatortalen om offentlige kerneopgaver er udfordret.

Internationale undersøgelser viser, at når medarbejdere er engagerede og føler ejerskab til strategi og indsatser, så stiger produktiviteten, loyaliteten og brugertilfredsheden, mens fraværet og personaleomsætningen falder.

Min regel 2 i hvordan "God ledelse = God kommunikation" handler om, at du som leder er nødt til at tage hånd om den daglige historiefortælling i og om din organisation.

          Læs også "Regel 1: Kommunikation er dit termometer!" i min blog om ledelse og kommunikation

Skolelæreren der arbejder mindre end nogensinde før

Jeg mødte for nylig en skolelærer, der var godt træt af al balladen om folkeskolen. I hans kommune var det besluttet, at lærerne skulle være til stede på skolen til om eftermiddagen hver dag, og at aftenarbejde var slut.

Paradokset er, at han fortalte, at han aldrig havde haft mere fritid, og at han var begyndt at nyde det. Nu arbejdede han jo mindre end, han havde gjort i mange år.

Lad os lade billedet stå et øjeblik.

Der tales uden stop om alle rammerne udenom

Du har sikkert hørt det før - elevatortalen. Hvordan du på kort tid, fortæller hvem du og din organisation er, og hvorfor netop jeres mission er vigtig.

I den offentlige sektor i disse år synes elevatortalen at være kraftig udfordret. Derfor tales der om djøficering, tilbage til fagligheden og kerneydelsen, om tillidsreformer og så videre.

Udfordringen er, at kræfterne omkring den offentlige sektor uden stop taler om alle rammerne, teknikken og administrationen udenom. Danmark skal digitaliseres, skolereformen skal ændre rammer for læring, arbejdstiden skal planlægges anderledes, sygehusene skal producere mere, vi skal skabe innovation, vi skal være mere omkostningseffektive, vi skal dele viden og så videre.

Opleves som kolde i stedet for varme hænder

Risikoen er overhængende for, at fortællingen om arbejdet og vigtige dele af den samlede energi reelt går “fra meningen med det hele” og “til rammerne omkring det hele” - og bliver oplevet som kolde i stedet for varme hænder.

Som når patienter og pårørende på sygehuse oplever, at sygeplejerskerne er blevet sværere at få kontakt til, fordi de sidder mere bag en skærm på kontoret. Eller hvis skolelærerne ikke tager en vigtig telefonsamtale om aftenen men sender digitale beskeder om eftermiddagen.

"Meningen med det hele" skal frem i rampelyset

Som kommunikatør ser jeg kun en vej frem. Den markante tale om “meningen med det hele” skal frem i rampelyset - og det er et ledelsesansvar.

Det er tankevækkende, når organisationen Lederne i december 2014 kårer Årets Leder og har paneldebat med tre danske topledere, at det lyder med tydelig stemme:

“Vis den klare mening, hele tiden. Tænd motivationen hos medarbejderne - og vis det i handling”.

Som det lød på forskellig vis fra ceremonimester for Kongehuset, Kim Kristensen, direktør hos Syd Energi, Niels Duedahl og Henrik Heideby, koncernchef hos PFA: Det nytter ikke at skrive lange strategier og fine politiske ord. Fortællingen skal skabes, og meningen skal vises i massevis af daglige handlinger. De store deklarationer og programmer former ikke noget. Det er ikke, hvor vi skal hen, men hvordan vi kommer i den rigtige retning, der er afgørende. Det er rejsen, der er målet.

Tal til hjertet og engagementet

Spørgsmålet skal besvares så præcist, at alle medarbejdere fortæller det til borddamen eller bordherren ved det næste familieselskab. Og det skal være gerne være en naturlig underlæggende ideologi, når det drøftes, hvordan organisationen skal indrette sig efter alle de nye krav og forandringer til rammerne omkring.

Så der tales til hjertet i organisationen og engagementet hos medarbejderne. Så det bliver noget af det, der driver værket, også når alle rammerne udenom forsøger at tage tiden og energien.

Dit eget ansvar - dine egne muligheder

Alle organisationer og ledere kan sagtens skyde skylden på ydre omstændigheder, beslutninger, presse og politikere - og nogle gange kan det sikkert være både ret og rimeligt at gøre det.

Men i sidste ende har du dit eget ansvar og egne muligheder i det job, du har valgt som leder. Hvis du vil have succes med det, du gerne vil opnå, er der ingen vej udenom. Find din egen vej i vor tids ny kommunikationskultur, få hjælp til det (for du kan ikke alene) - og sørg for at meningen med det hele altid står tydeligt frem.

Som et eksempel på en af mange mulige kommunikationsindsatser lagde jeg som kommunikationschef på Professionshøjskolen UCC vægt på at udvikle magasinet “Velfærd i virkeligheden”. En af flere pointer bag konceptet var: Hold altid fokus på kerneydelsen - det er den og engagementet bag, der driver værket. Ikke alt det andet omkring.

Hvordan var det nu med skolelæreren?

Og for at vende tilbage til skolelæreren…

Hvem har vundet ved, at skolelæreren smider sit aften engagement, passer sit arbejde og finder sin egen mening med det hele?

 

Mest Læste

Annonce