Sikkerhed på jobcentre: Nu er kaffeautomaten en risiko

Flere og flere sager med trusler og angreb på Jobcentre, øger deres fokus på sikkerheden. Ny undersøgelse fra Ugebrevet A4 tegner et ny billede af socialkrisen.

Medarbejderne på landets jobcentre bliver trænet i at håndtere konflikter med truende borgere. Der er indført beredskabsplaner, flere flugtveje, og sagsbehandlerne har fået overfaldsalarmer, som de let kan aktivere.

I de senere år er der iværksat en lang række initiativer på jobcentrene for at styrke sikkerheden for medarbejderne. Det fremgår af en ny undersøgelse udført af Ugebrevet A4 blandt cheferne for landets jobcentre.

I undersøgelsen siger 36 ud af 40 jobcenterchefer, at jobcentret har højnet sikkerheden for de ansatte i løbet af de seneste to år. Sikkerheden er kommet i fokus i kølvandet på trusler og en række overfald på sagsbehandlere de senere år.

Arbejdsmarkedschef i Kalundborg Kommune i Nordvestsjælland Jens Folman siger, at borgernes mulige trusler er blevet ”en præmis” for de opgaver, som skal løses på jobcentret.

Læs om socialkrisen

Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid.

Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet. 

- Og det forholder vi os til. Vi har et godt samarbejde med langt de fleste borgere, men det er vildt frustrerende at blive udsat for trusler og verbale overgreb, siger Jens Folman til Ugebrevet A4.

I Egedal Kommune i Nordsjælland oplever jobcenterchef Lars Bonde, at der er sket et skred i opfattelsen af, hvad borgere mener, at de kan tillade sig over for de ansatte i jobcentret.

- Borgerne er blevet mindre autoritetstro, siger Lars Bonde til Ugebrevet A4.

11 af de jobcenterchefer, der har deltaget i undersøgelsen, svarer, at deres kommune nu bruger flere penge på de ansattes sikkerhed end for to år siden. 27 kommuner holder udgifterne på et konstant niveau, mens blot to kommuner har reduceret udgifterne til sikkerhedsforanstaltninger.

Initiativerne skal tjene to formål: Dels at sikre medarbejderne, hvis en borger optræder truende eller voldeligt. Og dels at forebygge, at det kommer så vidt.

I Egedal Kommune er kaffeautomatens fremtid på jobcentret i øjeblikket under overvejelse, fortæller jobcenterchef Lars Bonde.

- I forbindelse med at rådhusbetjente nu overtager den hidtidige vagts opgaver, er der blevet spurgt, om der fortsat skal være en kaffeautomat med adgang til varme drikke. Man er bange for, at de varme drikke vil kunne bruges som våben. Vi har ikke truffet nogen beslutning endnu, siger Lars Bonde.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte, er gratis debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

I Morsø Kommune i Vestjylland blev dørene til jobcentret låst i forbindelse med, at der ikke længere skulle være en medarbejder ved indgangen og tage imod borgerne. Siden har der været hyret vagter ind i forbindelse med implementering af ny lovgivning, fortæller jobcenterchef Jan Petersen.

- Det gjorde vi, fordi der kunne komme nogle borgere, som var rimelig sure over, hvad der kunne ske med deres penge, siger Jan Petersen til Ugebrevet A4.

Det sker også, at jobcenterchefer vurderer, at samtaler med potentielt truende borgere må flyttes til mere sikre rammer. I Kalundborg Kommune i Nordvestsjælland har Jens Folman taget dette skridt:

- Vi flytter udvalgte samtaler til politigården, hvis der har været en trussel op til. Vi har et godt samarbejde med politiet, men det er ærgerligt, at det skulle komme dertil, siger Jens Folman.

Også i Egedal kommune gør jobcenterchef Lars Bonde sig nøje overvejelser om, hvor samtalerne skal foregå, og hvilke sagsbehandlere, der skal tage dem.

- Vi har haft nogle ansatte af mindre statur, der syntes, at det kunne være svært at stå over for en rockerlignende person. Det kan jeg godt forstå. Derfor har vi eksempelvis omfordelt sager mellem medarbejdere, så vi tager disse samtaler eksternt på en institution. Eller også møder de mig eller en anden leder, siger Lars Bonde. 

Hele historien hos Ugebrevet A4

Emneord: Socialkrisen, Socialkrise, Jobcentre, Sikkerhedspolitik, Beredskabsplan, Vold og trusler i det offentlige, Vold og trusler på arbejdet, Trusler, Vagtværn, 050118
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6384

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 09.01.18 M.S. Carstens
    Ang. politiske beslutninger:

    Hvor ville det dog være befordrende for borgere, med hjælp behov, såvel som de samlede udgifter, om personalet i de verse ""service""funktioner, blev uddannet og skolet i, at lytte og støtte borgeren, frem for næsegrus knæfald for ALT, hvad der kan holde den enkelte på god fod med ledelsen og egen fremtidige lønsikring.
    Kan det være rigtigt, at borgere, med hjælp behov, skal gå i hundene, for at ""service""personalet i kommunen har mere interesse i, at tilsiddesætte faglighed (hvis den forefindes) for egocentriske interesser i hirakiet?

  • 08.01.18 Pia Søgaard
    borgerservice

    Hvad er det dog for et samfund vi er ved at udvikle? Det samfund som vi havde skabt med sikkerhedsnet for svage og dem der faldt gennem systemet? Mange er desperate og ender med at lave desperate handlinger, så sørgeligt..Og nu bruger man så en masse penge på at lukke endnu mere af for borgerne...tænk hvis de penge i stedet blev brugt på tillid, menneskeværd og frem for alt, selv/medbestemmelse for videre forløb til selv forsørgelse som de fleste jo drømmer om...Efter min mening skriger det til himlen....det burde efter min mening være en politikers fornemste opgave, ikke at vedtage lovgivning man ikke selv vil underlægges.

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også