Sparekassedirektøren er tilbage i 7. klasse

Ledelse

03/08/2016 10:26

Nick Allentoft

Borbjerg Sparekasses 52-årige direktør Mogens Christensen går i skole igen. Men ikke som elev. På Borbjerg Skole bidrager han til at brede undervisningen i matematik ud til livet udenfor og efter folkeskolen.

Et af formålene med folkeskolereformen var at åbne skolerne til det omgivende samfund. Fx ved at inddrage det lokale forenings- og erhvervsliv i undervisningen.

På Borbjerg Skole har de bl.a. gjort det ved at inddrage naboen – Borbjerg Sparekasse – i 7. klasses matematikundervisning. Det er oven i købet direktøren, Mogens Christensen, som lærer eleverne om private budgetter og økonomi, lånemuligheder, investeringer, opsparing, hævekort, mobile betalingstjenester mv.

- I små lokalsamfund som vores er vi afhængige af hinanden, og derfor er det naturligt, at vi hjælpes ad. Desuden er det godt, at eleverne lærer noget om økonomi og får afmystificeret, hvad sparekasser, banker og vi bankfolk beskæftiger os med. Så jeg var helt med på ideen, da skolen spurgte, om sparekassen ville være med, siger Mogens Christensen.

Han får også selv belønning for at bidrage til matematikundervisningen. Bl.a. glæden ved at blive klappet ud af klasselokalet. Ved at eleverne hilser på ham, når de mødes i hallen eller andre steder i byen. Og ved indirekte at inspirere og hjælpe en af de elever, for hvem skolen ikke er en yndlingsbeskæftigelse, til at få et stævne i plænetraktortræk med 33 deltagere op at stå.

- Når man kan se, det virker, har værdi og er værdsat, så er det det hele værd, siger sparekassedirektøren.

Matematiklærer Lis Tarbensen synes, det var oplagt at inkludere sparekassen i skolens liv. Det har i hendes øjne været en stor succes.

- Det giver et frisk pust og afveksling, når Mogens kommer udefra og lærer fra sig. Det motiverer, engagerer og giver eleverne noget helt andet end den daglige undervisning. Nogle af dem har endda fået lyst til at gå bankvejen, fortæller Lis Tarbensen.

Hun sørger for den grundlæggende matematikundervisning og giver eleverne en basisviden om de emner, Mogens Christensen kommer og fortæller mere om. Skolen og sparekassen tilpasser undervisningen løbende. Desuden kommer eleverne fra 7. klasse på virksomhedsbesøg i sparekassen mindst en gang om året.

Superfedt samarbejde

Eleverne er glade for samarbejdet. ”Jeg synes, det har været superfedt at lave et samarbejde med dig både i banken og på skolen. Det har været spændende og meget lærerigt, så en stor tak for din tålmodighed med vores klasse”, skriver en af eleverne i evalueringen til Mogens Christensen.

Andre elev-citater

  • ”Du har fortalt om, hvordan det er at være bankdirektør, det viste sig, at det ikke bare er lutter lagkage. Det er nok det sværeste job, jeg har hørt om.”
  • ”Jeg synes, det har været meget spændende at have besøg af dig her de sidste torsdage. Jeg føler selv, at jeg har lært noget om, hvordan man bruger/laver et budget.”
  • ”Jeg har lært om de forskellige korttyper. Det var sjovt at se, hvordan der kan være så meget forskel på en masse kort, der faktisk bare ligner hinanden.”

 

Læringsmål

  • At foretage økonomiske overvejelser om dagligdagens indkøb, transport, boligforhold, lønopgørelser og skatteberegninger.
  • At anvende matematik som værktøj til at løse praktiske og teoretiske problemer på en alsidig måde.
  • At tilegne sig viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark – herunder viden om renter, lån og opsparing.

Samarbejdet mellem skolen og sparekassen fortsætter med den nye 7. klasse, som starter efter sommerferien.

 

Mest Læste

Annonce