”Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive, fordi det bidrager til at gøre dem mere sunde både fysisk og mentalt. I den forbindelse har forældrene en vigtig rolle i at støtte deres børn,” siger projektleder Tue Kristensen om baggrunden for Sundhedsstyrelsens kampagne.

Støt dit barn til mere motion

Sundhedsstyrelsen lancerer i dag kampagnen Get Moving, der skal inspirere forældre og pædagoger til at støtte børn i at være fysisk aktive i mindst 60 minutter om dagen.

Under halvdelen af alle danske børn og unge mellem 10 og 15 år er aktive i mere end 60 minutter om dagen, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Derfor lancerer Sundhedsstyrelsen i dag den landsdækkende kampagne Get Moving!Støt dit barn til mere motion – det er en gave for livet!

”Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive, fordi det bidrager til at gøre dem mere sunde både fysisk og mentalt. I den forbindelse har forældrene en vigtig rolle i at støtte deres børn.” siger projektleder Tue Kristensen om baggrunden for Sundhedsstyrelsens kampagne.

”En måde, hvorpå forældre kan støtte deres børn i at være fysisk aktive, er, ved selv at være fysisk aktive sammen med børnene. Men det kan være svært. For eksempel når barnet begynder at orientere sig mere mod vennerne frem for forældrene og måske ikke har lyst til at lave ting sammen med forældrene i samme omfang som tidligere." siger Tue Kristensen.


I en rundspørge, som Advice har lavet for Sundhedsstyrelsen, angiver hver fjerde af de forældre, som ikke så tit er fysisk aktive sammen med deres børn, at de ikke har tid, mens hver fjerde af forældrene angiver, at deres barn hellere vil være fysisk aktiv sammen med vennerne. En anden udfordring er, at hvert 10. barn synes, det er pinligt at være fysisk aktiv med forældrene.

”Det vigtigste er, at barnet bliver støttet til at være fysisk aktiv, og det kan fint foregå sammen med vennerne eller i en idrætsforening,” siger Tue Kristensen.

Forældrene kan inspirere og motivere deres børn til at være fysisk aktive ved at udnytte de små huller i hverdagen og finde på noget, som er nemt og hurtigt at gå til, og som børnene synes er sjovt. Der er masser af gode ideer at hente i Get Moving-kampagnens nye inspirationskatalog med over 80 aktiviteter eller i de inspirationsvideoer, der er lagt på Youtube. Nogle af aktiviteterne er ganske enkle og kan laves på ti minutter. Andre kræver lidt mere tid og plads, men det vigtigste er jo, at man kommer i gang”, siger Tue Kristensen.

Get Moving-kampagnen skydes i gang i dag, hvor Sundhedsminister Nick Hækkerup sammen med koreograf Toniah Pedersen, og stand-up komiker Thomas Wivel, motiverer en stor gruppe børn til at være fysisk aktive ved en event ved gadeidrætscenteret GAME på Enghavevej i København.

Fakta om kampagnen

  • Kampagnen gør brug af fire ambassadører i form af koreografen Toniah Pedersen, skuespilleren Laura Drasbæk, stand up-komikeren Thomas Wivel og tv-værten Anette Toftgaard, der i en række små videoklip på youtube.com fortæller, hvordan de støtter deres egne børn i at dyrke motion.
  • Kampagnen består af et inspirationskatalog til pædagoger med over 80 aktiviteter, som er nemme at gå til og gratis. Plakater til kommunerne med budskabet Get moving 60 minutter og gerne mere.  – Støt dit barn til mere motion. Det er en gave for livet”. Derudover er der en række inspirationsvideoer, der viser hvordan forældrene kan støtte deres børn til at være mere fysisk aktive.
  • Kampagnen er også på Facebook, forskellige hjemmesider og i TV-spots.
  • Til kommunerne er der lavet en særlig guide med forslag til, hvordan de kan arbejde med fysisk aktivitet og bruge kampagnen som løftestang for deres egne aktiviteter.

Alt materialet kan hentes på www.getmoving.dk.

Emneord: Sundhedsstyrelsen, Velfærd, Børn og unges velfærd, Motion
Sundhedsstyrelsen på DenOffentlige.dk Sundhedsstyrelsen
Aktivitet: Artikler: 44 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige