Stormen viser trafikal sårbarhed

Vejforbindelsen over Storebælt har siden 1999 måttet lukke op til en snes gange. Det koster dyrt for erhvervslivet både på godstransporten, pendlingstrafikken samt rejser til blandt andet møder, kurser og konferencer, peger DI Transport på.

Store storme afslører, hvor afhængige vi er af den trafikale infrastruktur. Særligt de store faste forbindelser er sårbare.  
 
- Vi får måske den historisk set længste lukning af Storebæltsforbindelsen på grund af stormen Bodil. Det vil naturligvis koste dyrt for erhvervslivet på grund af forsinket levering og øgede omkostninger i det hele taget, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
 
Mærkbare gener
Siden 1999 har kraftig vind ført til, at vejforbindelsen på Storebælt har måttet lukke en snes gange. Nogle gange har man kunnet ”nøjes” med at lukke forbindelsen i nogle timer, mens det andre gange har været nødvendigt at lukke forbindelse i 5, 7 eller 10 timer. Og det får konsekvens, da 30.000 køretøjer hver dag bruger Storebæltsforbindelsen, og af dem er 10-12 procent lastbiler. 
 
- Vejret er vi ikke herre over, men generne er mærkbare på selve dagen og det efterfølgende døgn. Der er heldigvis tale om forbigående gener, men det har selvfølgelig stor betydning for både erhvervslivet og hele Danmark når Storebæltsforbindelsen må lukke på grund af kraftig vind, siger Michael Svane. 
 
Lukkes for al trafik ved vind over 25 m/sek
Erhvervslivet rammes både på godstransporten, pendlingstrafikken samt rejser til blandt andet møder, kurser og konferencer.
 
Når Storebæltsbroen lukkes for trafik sker i samarbejde med politiet. Som tommelfingerregel kan man regne med, at der er risiko for, at Storebæltsbroen lukkes for høje og lette køretøjer ved vind på 15 m/sek, mens den lukkes for al trafik ved vind over 25 m/sek.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Modtag også nyhedsbrev fra:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 19.04.18 Infrastruktur
    Sjællandske politikere besøger Femern-byggepladsen

    Den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn er verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel under vand med både vej- og togbaner.

  • 20.04.18 Infrastruktur
    Nye tal: Boligsalget i markant opbremsning

    Det samlede boligsalg er faldet 10 procent henover det seneste år, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk. Særligt på markedet for ejerlejligheder er opbremsningen markant med et dyk på knap 20 procent. Fremadrettet kan boligsælgerne dermed forvente

  • 12.04.18 Infrastruktur
    Assens bliver en hovedby på forkant

    Assens Kommune har netop fået tilsagn om, at Assens er med i Realdanias ”Hovedbyer på forkant”. Med godt 2 millioner til projektet ”Fremtidens Assens” skal der laves en udviklings- og helhedsplan for hele byen og skabes nyt liv i Assens’ bymidte gennem strategisk planlægning og nye tværgående samarbejder.

  • 11.04.18 Infrastruktur
    Aabenraa Kommune skifter leverandør: Næste års lønsedler kommer fra EG Silkeborg Data

    Fra årsskiftet 2019 vil medarbejderne i Aabenraa Kommune få deres lønsedler fra en ny leverandør. Kom-munen har nemlig valgt at skifte leverandør efter en EU-udbudsrunde, hvor EG Silkeborg Data vandt Delaf-tale 2: Løn- og vagtplansystem. EG Silkeborg Data er dermed kommunens kommende leverandør mindst otte år frem i tiden.

  • 03.04.18 Infrastruktur
    Markant flere sætter boligen til salg

    Optimismen blomstrer fortsat på boligmarkedet, og flere får troen på, at de sagtens kan sælge deres hus eller lejlighed. Derfor sætter flere nu deres bolig til salg. Fremgangen er den største, siden vi senest oplevede et fald i renten for tre år side