Foto: Vejdirektoratet

Storstrømsbroen: Vejdirektoratet undersøgte ikke brobyggeres økonomi

Infrastruktur

29/01/2018 12:36

Nick Allentoft

Skandaleramt italiensk storentreprenør er presset af gæld. Vejdirektoratet gennemgik aldrig regnskaberne, inden de godkendte italienske konsortium til milliardkontrakt

Skeletterne fortsætter med at vælte ud af skabet i sagen om Danmarks tredjestørste bro, den nye Storstrømsbro.

Først kunne Fagbladet 3F afsløre, at Vejdirektoratet ikke har undersøgt de tre italienske entreprenørfirmaer hos de italienske myndigheder, og at to af firmaerne var ramt af en kæmpe sag om korruption og bestikkelse.

Og nu viser det sig, at Vejdirektoratet, der er ansvarlig for at opføre den 2,1 milliarder kroner dyre Storstrømsbro, heller ikke har lavet et økonomisk tjek af de italienske firmaer, der har vundet kontrakten på broen.

Det bekræfter Vejdirektoratet over for Fagbladet 3F.

- Vi vurderer i Vejdirektoratet fra udbud til udbud konkret hvilke mindstekrav der stilles til de bydendes økonomiske kapacitet. Ved dette udbud bad vi ikke en ekstern part gennemgå de enkelte selskabers regnskaber/økonomi i forbindelse med prækvalifikationen.

- Vejdirektoratet har ikke gennem processen foretaget yderligere vurderinger af de prækvalificeredes økonomi, lyder det fra Vejdirektoratet i en skriftlig kommentar.

Et af de italienske firmaer, Condotte, har enorm gæld og er på randen af konkurs.

Det kunne Kammeradvokaten konstatere efter en undersøgelse af de italienske brobyggere. Det har skabt ny ballade om broen og har endnu engang fået politikerne til at udskyde kontrakten med det italienske konsortium, indtil der er overblik over deres økonomiske situation.

Men måske kunne Vejdirektoratet selv have opdaget nogle af de svagheder, der senere førte til det økonomiske kaos i Condotte, hvis de havde haft revisionseksperter til at undersøge de italienske selskaber.

Det vurderer statsautoriseret revisor og chefkonsulent hos Danske Revisorer Lars Kiertzner.

Han har gennemgået Condottes regnskabstal for årene 2011-2016. Det er de samme regnskabstal, Vejdirektoratet har haft til rådighed – men altså ikke gransket nærmere.

- Når man entrerer med sådan en stort selskab, er det vigtigt at se på, om der er god likviditet og solvens. Det vil normalt fremgå af et regnskab, siger Lars Kiertzner.

Han ser store svagheder i Condottes økonomi.

Revisionseksperten forklarer, at Condotte har en lav kreditværdighed, høj gæld, og at selskabets betalingsevne på den korte bane ser meget presset ud.

- Fra 2012 og frem er der ikke råderum til at dække selskabets kortfristede gæld. Og endelig tjener selskabet kun lidt på sin aktivitet, og indtjeningen er faldende, siger Lars Kiertzner.

Udbudsprocessen på den nye Storstrømsbro begyndte i 2015, og Vejdirektoratets økonomiske krav til de tre italienske firmaer, der endte med at vinde kontrakten, var en samlet omsætning på mindst fem milliarder kroner i de seneste tre regnskabsår.

Men ifølge chefkonsulent Lars Kiertzner er det halsløs gerning kun at bruge omsætning som parameter.

- Det er risikabelt at vurdere en entreprenør i en udbudsprocedure alene på omsætningens størrelse. Og da slet ikke en entreprenør, der ikke tjener ret meget og er presset af lavt likviditetsmæssigt beredskab og stor gældsfinansiering, siger Lars Kiertzner.

Vejdirektoratet forklarer over for Fagbladet 3F, at det er reglerne for offentlige udbud, der er årsag til, at de ikke fik et revisionsfirma til at vurdere italienernes regnskaber.

- Sådan en vurdering kan ikke lægges til grund for en udelukkelse af prækvalificerede, skriver Vejdirektoratet.

Mest Læste

Annonce