Storvask i forligskreds efter Femern-forsinkelse

Infrastruktur

06/10/2015 09:26

Nick Allentoft

Der er lagt op til storvask i forligskredsen om Femern-forbindelsen, når topledelsen i Femern A/S i morgen tidlig skal stå skoleret for folketingets trafikpolitikere. Det skriver DR Sjælland

Det er sidste uges chokmelding om, at byggeriet af tunnellen bliver yderligere forsinket på grund af 4000 protester mod forbindelsen i Tyskland. Det udløser endnu en langstrakt høringsfase på minimum to år - og muligvis en retssag. 

Dermed er starten på byggeriet bliver skubbet til 2019, og forsinkelserne har allerede betydet fyringer i Femernforbindelsen.

Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen er rasende. Hvad laver de højt lønnede direktører og bestyrelsesmedlemmer i Femern A/S egentlig. Hvorfor har de ikke advaret folketinget?
- Jeg har svært ved at se, hvad vi skal bruge sådan en bestyrelse til, hvis vi kan blive bragt i sådan en situation, vi er i. Det er helt fundamentalt, at man ved, hvad der foregår på den anden side, siger han til DR Sjælland.

Rolig nu, siger tidligere transportminister Magnus Heunicke. Femernforbindelsens ledelse kender udmærket den tyske lovgivning. Forsinkelsen kommer også bag på den tyske transportminister, siger Heunicke der, har haft en særdeles tæt forbindelse til kollegerne i den tyske regeringstop.

- De har hidtil sagt til os, at Tyskland var klar med en miljøgodkendelse her til efteråret. Men de 4000 høringssvar har resulteret i, at der er risiko for en retssag. Og det er klart, at det er worst case scenario, at det måske bliver til virkelighed.

Lige nu er der ikke brug for uro på de indre danske linjer, tilføjer han:

- Dansk politik er fuld af mandagstrænere. Den slags har vi ikke brug for her. Vi har brug for folk, der arbejder med os – og arbejder for Femernforbindelsen. Vi har ikke brug for det modsatte i den her situation, siger han til DR Sjælland.

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn siger, at nu handler det om, at forligspartierne står sammen. Han mener ligesom Heunicke ikke, at man kan klandre Femernforbindelsens ledelse for at have sovet i timen.

- Nu slår vi koldt vand i blodet, og det jeg koncentrerer mig om, er at holde sammen på foligskredsen. Vi skal have lavet det her projekt. Det er et meget vigtigt i forhold til at binde Europa bedre sammen.

 

 

 

 

 

Mest Læste

Annonce