Velfærd: Samarbejde med private gået helt i stå

Velfærd

26/09/2013 12:17

Jesper Brønnum

På trods af et politisk ønske om at bruge private og selvejende organisationer mere på det sociale velfærdsområde, er der på fem år ikke rykket en eneste procentdel fra offentligt til ikke-offentligt regi. Uambitiøst, mener Dansk Erhverv.

Den offentlige sektor løser i dag langt størstedelen af opgaverne på det sociale velfærdsområde. I 2012 blev 83 procent af de sociale velfærdsopgaver således løst af offentlige institutioner, og der har procentdelen ligget fastlåst de seneste fem år.

”Udviklingen er simpelthen gået i stå. Selvom de private og selvejende organisationer repræsenterer et rigtig godt alternativ til det offentlige, ofte ligger inde med en helt særlig viden og kan løse opgaver til en konkurrencedygtig pris, så bliver de brugt i alt for ringe grad,” siger velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv, Marie Louise Kirring Løvengreen.

Det sociale velfærdsområde dækker for eksempel over børnepasning, ældrepleje, socialpædagogiske bo- og opholdssteder, væresteder, tilbud til udsatte og specialskoler. I Dansk Erhverv undrer man sig over, hvad det er, det offentlige er bange for:

”De private og selvejende organisationer er ikke en konkurrent, men en medspiller. De kan noget helt andet, end det offentlige selv kan, og de kan måske være med til at udfordre nogen af de dogmer, som hersker på det sociale velfærdsområde,” siger hun.

”Skal regeringen have en jordisk chance for at realisere de nylancerede sociale 2020-mål, så går vejen unægteligt gennem den viden og erfaring, som ligger hos de selvejende, frivillige og private aktører,” siger Marie Louise Kirring Løvengreen.

Udvikling af markedsandele for udbydere af sociale velfærdsydelser

Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger. Analysen medtager ikke sundhedsområdet.

Læs hele analysen: Velfærd: Samarbejde med private og selvejende gået helt i stå (pdf)

 

Dansk Erhverv foreslår derfor følgende:

At regeringen fremlægger en strategi for samarbejdet med de ikke-offentlige aktører på velfærdsområdet
At der indføres nye samarbejdsformer, så vi kommer ud over den klassiske køber/sælger-rolle
At der sikres mere gennemsigtighed i de offentlige institutioners budgetter, så det bliver tydeligt, hvor meget den offentlige opgaveløsning faktisk koster At udbudsprocessen bliver mere smidig, så den kan rumme de ofte komplekse opgaver på det sociale velfærdsområde
At driftsoverenskomsterne ligeledes bliver forbedret

Mest Læste

Annonce