Gør-det-selv-kommuner på nettet

Ordene ”kommunikation” og ”kommune” har samme græske oprindelse. Kommune betyder fællesskab, og kommunikation betyder at gøre fælles. I det lys er kommunikation altså ikke en ekstra-service overfor borgene, men en kerneydelse; selve fundamentet, kommunen hviler på.

Fællesskabet skal gøres tilgængeligt for de individer, der udgør det.


I det lys er det mere end tankevækkende, at KLs seneste kommunebenchmark blandt andet sammenligner på borgernes brug af kommunal selvbetjening på nettet. Frederikssund Kommune topper listen over kommuner med borgere, der kan og vil selv. I gennemsnit har hver Frederikssund-borger gjort det selv 1,44 gange i løbet af det sidste år. I bunden ligger Lemvig, der skal have fat i næsten ti borgere borgere, før bare én af dem har betjent sig selv på www.lemvig.dk én enkelt gang på et år.


Spørgsmålet er så, om de har været gode i Frederikssund og dårlige i Lemvig? Eller om det måske er borgersammensætningen mere end tilbuddene på det kommunale website, der er afgørende for, hvor man havner på KLs liste? Både Frederikssund og Lemvig kan rubriceres som udkantsdanmark, men man kan pendle fra Hundested til København samtidig med, at en børnefamilie har råd til at bo der. I Lemvig er der noget længere til nærmeste storby og børnefamilien har nok råd til at bo der, men ikke alverden at være der for, og derfor er andelen af hjem i Lemvig, hvor PC (eller Mac) er ved at fortrænge fjernsynet som foretrukken medieplatform stadig i mindretal. Og man kan altså ikke betjene sig selv på kommunalt tekst-tv.


Selvbetjening på nettet er en genial idé. Der er færre fejl, forbi borgerne ofte selv kender deres data bedre end sagsbehandlere og derfor ikke taster forkert. Det går hurtigere, da maskinerne ikke skal holde pauser, sagtens kan betjene flere på en gang og oven i købet kan holde åbent udenfor kontortiden. Men frem for alt er det billigere. Og det er et sprog, der kan forstås ude på rådhusene. KL vurderer således, at der er 1,1 milliarder kroner at komme efter om året, hvis kommunerne får borgerne overtalt til at betjene sig selv på nettet.


Problemet er naturligvis, at hvis borgerbetjeningen flyttes ud på nettet og ansvaret flyttes over på borgerne selv, så efterlader det alle dem, der ikke kan, udenfor fællesskabet – udenfor kommunen. Der vil være pensionister, der ikke får den korrekte varmehjælp, fordi de ikke kan finde ud af det på nettet. Der vil være borgere, der ikke får information om eksempelvis borgerhøringer, fordi de ikke besøger den kommunale hjemmeside – simpelthen fordi, de ikke besøger nogen hjemmesider.
Kommunen udgøres af borgerne – det er dem, der er fællesskabet. Kommunen udgøres ikke af ansatte og politikere. Kommunal kommunikation er alt for vigtig til, at det kan overlades til den enkelte borger.


Kommuner skal kommunikere. Fællesskabet skal gøres til en fælles sag. Men det gør man ikke ved at indføre mere selvbetjening. Det gør man derimod ved at indføre mere borgerbetjening. Det kan man godt gøre på nettet også, men det vil være kommunalt selvmord at lukke for den personlige borgerbetjening, når den nye hjemmeside åbner. Hvis det ikke er fælles, er det ikke kommunikeret, og det er heller ikke en kommune.
 

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer