Cyklister får det lettere i hovedstadsregionen
Bedre cykelparkering, mere belysning på cykelsuperstien og en ny cykelplejestation. I alt ti nye projekter skal få flere til at cykle i Region Hovedstaden
Nemmere at tage cyklen
Snart bliver det nemmere at tage cyklen i fem kommuner i hovedstadsregionen. Region Hovedstaden har bevilget 3,7 mio. kr. til i alt 10 nye tiltag, der skal fÃ¥ flere til at cykle i Albertslund, Furesø, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal kommuner.Â
Læs mere om de 10 tiltag, der skal få flere til at cykle (pdf-fil, åbner i nyt vindue)
Afgørende for en grøn storbyregion
- Hvis vi vil skabe en grøn storbyregion med højere livskvalitet, sundere borgere, renere luft og mindre trængsel, er vi ogsÃ¥ nødt til at sikre gode og nyskabende cykelforhold for vores borgere, siger Steen Olesen (SF), formand for Region Hovedstadens Regionaludvalg.Â
Blandt de nye tiltag er:
- Aflåst og overdækket cykelparkering på Kokkedal Station.
- Udvikling af en fleksibel cykelplejestation ved cykelsuperstierne i Hørsholm Kommune.
- Dynamisk belysning på Farumruten mellem Gladsaxe Ringvej og Klausdalsbrovej.
- Pendlercykler i Hersted Industripark i Albertslund.
- Forskellige forbedringer af sammenhængen mellem cykel og kollektiv trafik
Cykelprojekter i Region Hovedstaden:
- Region Hovedstaden har i perioden 2009-2016 bevilget over 40 mio. kr. til regionale cykelprojekter.
- Projekternes fokus er både på cykelpendling og kombinationsrejser imellem bus, tog og cykel.
- Projekterne kan også have til formål at skabe bedre forhold for cykling i fritiden eller udvikling og innovation inden for cykling.
12 mio. kr. i tæt samarbejde med kommunerÂ
De ti tiltag er en del af regionsrÃ¥det pulje pÃ¥ 12 mio.kr., der over tre Ã¥r skal øge cykelfremkommeligheden i hovedstadsregionen.Â
- Som region kan vi hjælpe med at skabe en overordnet sammenhæng og kvalitet pÃ¥ tværs, men det er afgørende, at projekterne foregÃ¥r i et godt samarbejde med kommunerne, siger Helen Lundgaard, specialkonsulent i Region Hovedstaden.Â
Kommunerne skal give 40 procent
Hver bevilling forudsætter, at projekterne bidrager til øget cykelfremkommelighed, og at den enkelte kommune selv finansierer 40 % af hvert projekt.Â
Â