Den gamle postkultur krymper igen

Fra nytår får Danmark de dyreste portopriser i Europa. Det skyldes faldende brevmængder, siger Post Danmark. På Malta klarer posten stadig levering af A-brev for 1,86 kroner.

Når det fra 1. januar kommer til at koste 19 kroner at sende et såkaldt A-brev, så får Danmark de dyreste priser på porto i Europa. Det rapporterer Radio24syv, der har gennemgået portopriserne i alle EU-lande samt Norge og Schweiz.


19 kroner er knap en fordobling i forhold til de nuværende 10 kroner, ligesom det er den dobbelte pris af at sende et brev i det næstdyreste land, Norge.

Post Danmark mener, at prisstigningen er en naturlig følge af de faldende portomængder.

- Ingen andre steder i verden er brevmængden faldet så meget, som vi har set på meget kort tid i Danmark, siger direktør i Post Danmark Henning Christensen til Radio24syv.

I Danmark har et flertal i Folketinget bestemt, at et brev skal kunne komme frem i løbet af én dag. Samtidig er der intet statstilskud til Post Danmark.

Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), er udgangspunktet, at Post Danmark ikke skal på finansloven. I stedet bør politikerne gentænke befordringspligten, mener han.

- Skal der breve ud til hver eneste husstand hver dag, eller kan vi nøjes med tre dage om ugen? Skal der være post om lørdagen? Det skal vi kigge på efter nytår, siger han med henvisning til forhandlingerne om befordringspligten.

I Socialdemokraterne foreslår man at ændre standardproduktet til et B-brev, der er fremme inden for fire hverdage.

- 19 kroner er jo helt vanvittigt. Et B-brev har godt nok en lidt længere leveringstid end et A-brev, men til gengæld koster det kun otte kroner, siger partiets portoordfører, Christian Rabjerg Madsen (S), til Radio24syv. 

- Dermed undgår Post Danmark også at skulle levere meget få breve med en dags mellemrum og kan i stedet levere større mængder over færre dage om ugen, tilføjer han.

Ifølge S-ordføreren opnår Post Danmark en besparelse på "minimum et højt tocifret millionbeløb" ved at gøre B-brevet til et standardprodukt.

Som følge af den digitale udvikling sender en dansk familie ifølge Post Danmark færre end fire A-breve om året.

I Italien er dag-til-dag-brevet med en pris på 20 kroner dyrere end i Danmark. Til gengæld kan brevet trackes via et stregkodefrimærke, ligesom vi kender det fra pakker.

 
FAKTA: De europæiske portopriser
Her kan du se, i hvilke europæiske lande det er henholdsvis billigst og dyrest at sende breve.
I de 28 EU-lande samt Norge og Schweiz er den gennemsnitlige pris for den hurtigst mulige befordring for et standardbrev på 20 gram 4,72 kroner.
 
Sådan fordeler portopriserne sig:
 
* Belgien: 5,52 kroner
 
* Bulgarien: 3,24 kroner
 
* Cypern: 2,94 kroner
 
* Danmark: 19 kroner
 
* Estland: 2,94 kroner
 
* Finland: 7,89 kroner
 
* Frankrig: 5,74 kroner
 
* Grækenland: 5,16 kroner
 
* Irland: 5,02 kroner
 
* Italien: 6,81 kroner (samt en service, hvor brevet kan trackes, til 20 kroner)
 
* Kroatien: 6,35 kroner
 
* Letland: 2,22 kroner
 
* Litauen: 3,23 kroner
 
* Luxembourg: 5,02 kroner
 
* Malta: 1,86 kroner
 
* Nederlandene: 4,95 kroner
 
* Norge: 8,61 kroner
 
* Polen: 4,31 kroner
 
* Portugal: 5,38 kroner
 
* Rumænien: 2,64 kroner
 
* Schweiz: 7,17 kroner
 
* Slovakiet: 3,23 kroner
 
* Slovenien: 2,58 kroner
 
* Spanien: 3,01 kroner
 
* Storbritannien: 6,39 kroner
 
* Sverige: 5,68 kroner
 
* Tjekkiet: 4,14 kroner
 
* Tyskland: 5,02 kroner 
 
* Ungarn: 3,45 kroner 
 
* Østrig: 4,88 kroner
 
Kilde: Radio24syv
 
/ritzau/
 
 
 
Emneord: Porto, Portopriser, PostDanmark
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 13.11.20 Infrastruktur
    Lokale initiativer modtager 53 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Hvad har en energi-ø på Bornholm til fælles med filmbyen i Aarhus, og hvilke ligheder er der mellem lystfiskeri i Limfjorden og byggeriet ved Femern Bælt på Sjælland? Alle udgør unikke erhvervspotentialer for dansk erhvervsliv, og derfor modtager 11 lokale initiativer nu i alt 53 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

  • 09.11.20 Infrastruktur
    Regeringen lancerer nye initiativer for at hjælpe corona-ramte danskere

    Nedlukninger i flere europæiske lande samt i dele af Danmark skaber stor usikkerhed om fremtiden for dansk økonomi. For at imødegå de aktuelle udfordringer og ruste Danmark til en ny bølge af coronavirus påbegynder regeringen nu forhandlinger om finansloven og en samlet grøn genstart med stærkt fokus på økonomisk tryghed og sikring af danske arbejdspladser.

  • 04.11.20 Infrastruktur
    Dom er vigtigt skridt for Femern Bælt-forbindelsen

    Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig har givet den endelige tilladelse til at bygge tunnelen under Femern Bælt.

  • 03.11.20 Infrastruktur
    Landdistrikterne halter efter resten af Danmark

    Størstedelen af landet har frem mod coronakrisen haft stigende beskæftigelse og vækst, men ny redegørelse slår samtidig fast, at væksten er lavere i områder uden for de større byer.

  • 30.10.20 Infrastruktur
    Tre kandidater til årets Brolæggerpris

    Dommerkomitéen i Brolæggerlauget i DI Dansk Byggeri har indstillet tre kandidater til Brolæggerprisen. Et af projekterne er ny granitbelægning i forbindelse med nye pullerter på Amalienborg Slotsplads. I Esbjerg er det lange strøg med granit i smukke mønstre i Kongensgade blevet indstillet, mens Aarhus er kommet i betragtning for et nyt byrum i Filmbyen i Aarhus.