Elev: Første dag med ny reform er til et 10-tal

Velfærd

12/08/2014 08:30

Nick Allentoft

Den nye folkeskolereform er meget bedre end sit rygte i medierne, lyder det fra 14-årig elev efter første dag. Modsat indtrykket fra medierne var hans lærere eksempelvis forberedt.

Landets folkeskoleelever, lærere og skoleledere tog mandag hul på et nyt skoleår efter en sommerferie, hvor der er blevet sagt og skrevet meget om den nye hverdag, som folkeskolereformen kommer til at føre med sig.

Efter den første dag i skolen, tegner det lyst, hvis man spørger 14-årige August Solkær fra Trekronerskolen i Roskilde. Han er lige begyndt i 9. klasse og er derudover politisk næstformand i organisationen Danske Skoleelever og svarer her på fire spørgsmål.

Spørgsmål: Hvad har overrasket dig mest den første dag?

- At selv om man har hørt i medierne, at lærerne ikke har haft tid til at forberede sig, så har alle de lærere, som jeg har haft i fire forskellige fag i dag, været velforberedte, og det har været super rart. Jeg ved ikke, om man kan være så heldig, at det også bliver sådan fremover.

Spørgsmål: Hvordan fungerede de nye tiltag med for eksempel mere motion?

- Vi lavede noget boldspil og noget stopdans, men det var egentlig meget sjovt, og vi fik rørt os. Så det fungerede vel, som det skulle, tænker jeg. Det lå midt på skoledagen, så det passede godt i forhold til den resterende skoledag, så det var en positiv oplevelse.

Spørgsmål: Føler du, at du har kræfter til at dyrke dine fritidsinteresser efter en længere dag i skole?

- Jeg er faktisk lige kommet hjem fra fodboldtræning, så jeg har i hvert fald haft kræfter til at spille fodbold, men i morgen (tirsdag, red.) har jeg først fri klokken 16, og det kan måske godt blive tungt at have skemalagt alt, hvad man skal gøre frem til aftensmaden, så på den måde kan det godt blive lidt tæt nogle dage.

Spørgsmål: Hvilken karakter skal folkeskolereformen have bedømt ud fra den første dag?

- Så lander vi på en 10'er (på 12-skalaen, red.), fordi lærerne var så velforberedte og positive. Det er godt, at lærerne er professionelle nok til at smide de debatter, der har været på det seneste, væk, og så fokusere på det positive ved undervisningen, siger August Solkær

/ritzau/

Mest Læste

Annonce