Fokus på resultater

Ledelse

09/09/2013 12:14

Gode resultater i det offentlige er ikke kun øget produktion. Der skal i højere grad være fokus på kvaliteten. Fremover bør en hjemmehjælpers resultater ikke kun blive målt på, hvor mange borgere, han når rundt til på en dag, eller hvor hurtigt hun kan få støvsuget og badet fru Hansen. Hjemmehjælperens resultater bør i stedet måles på, hvordan fru Hansen har det.
Sådan lyder det fra regeringens Produktivitetskommission, som mandag offentliggør sin tredje rapport.   - Der er mange dokumentationskrav, som man kunne undvære, hvis man i stedet fokuserede på, hvilke resultater det offentlige skaber for borgerne, siger kommissionens formand, Peter Birch Sørensen, som er professor i økonomi ved Københavns Universitet.

Ifølge eksperterne i Produktivitetskommissionen bør man nemlig øge fokus på resultater, men samtidig komme væk fra tanken om, at resultater blot er at få de offentligt ansatte til at løbe hurtigere eller få flere borgere gennem systemet.

 

Anbefalinger fra Produktivitetskommissionen

Styring, ledelse og motivation i den offentlige sektor var Produktivitetskommissionens fokus i deres tredie del rapport i 2013. Få overblik her over anbefalingerne i rapporten. Alt fra politik til regler over trivsel til styring får anbefalinger.

Læs mere her

Det skal også være slut med stramme regler for, hvordan offentligt ansatte skal passe deres arbejde.

  - Der måles en hel del i den offentlige sektor – nogle vil sige alt for meget. Men som regel er det andre ting end resultater, der måles, skriver kommissionen i sin tredje rapport.   Det betyder, at fokus for eksempel skal være på, om skoleeleverne rent faktisk bliver bedre til at læse - ikke kun om de har fået flere timer. Eller om jobcentrene får de ledige i arbejde, frem for hvor mange gange de holder møde med dem.   Der skal altså fokuseres på de resultater, der skaber velfærd for borgerne. Det vil skabe bedre resultater for de penge, der er til rådighed, lyder det.   Problemet er, at resultater i den offentlige sektor kan være svære at måle. Der mangler redskaber til, hvordan man løser den opgave, erkender kommissionen. Men man bør gøre forsøget, lyder det.   - Det er trods alt resultaterne, der afgør, hvor meget de offentlige institutioner bidrager til borgernes trivsel og velfærd, skriver kommissionen.   - Og diskussioner af, hvilke resultater der bør styres efter, og hvordan de bør måles, kan i sig selv være nyttige på den måde, at de skærper vores bevidsthed om, hvad vi vil med den offentlige sektor, tilføjes der.   Det skal desuden være med til at fremme en kultur, hvor de dygtigste kan vise vejen for de mindre dygtige - ligesom det er tilfældet i private virksomheder.   /ritzau/  

Mest Læste

Annonce