Klaus Bondam: Vi skal cykle mere i EU - der er penge og jobs i det

Der er i dag 650.000 jobs i den europæiske cykelindustri. I 2030 kan der være 875.000, hvis man altså vil mere hverdagscykling i Europa, skriver direktøren for Cyklistforbundet.

Når man er direktør i en interesseorganisation, som varetager hverdagscyklisternes interesser, så er det ikke altid logisk for alle, hvorfor jeg har en særlig interesse i den cykelpolitiske dagsorden set med EU og Bruxelles-briller.

Europabevægelsen Blog

Debattøren er en del af Europabevægelsens panel af bloggere på DenOffentlige. Se andre indlæg her

Her bidrager en række erhvervsfolk- og organisationsfolk, kulturpersonligheder, undervisere og tidligere toppolitikere med interesse for det europæiske samarbejde til at styrke debatten om EU.

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning

Helt grundlæggende er det vigtigt hele tiden at minde sig selv om, at flere hverdagscyklister er et meget konkret bud på dele af en løsning på en lang række af de store udfordringer som samtlige af EU’s medlemslande møder i disse år:

  • Hvordan møder vi Paris-aftalens forventninger til markante reduktioner af CO2-udledningerne?
  • Hvad gør vi med de store folkesundheds-udfordringer, vi står over med et øget antal borgere, der er udfordret af livsstilsygdomme?
  • Hvordan skaber vi rum og plads i Europas byer, der alle oplever en befolkningstilstrømning?
  • Hvad gør vi med den stigende trængsel, og dermed spild af effektiv og produktiv arbejdstid, som et i forvejen overbelastet vejnet i de europæiske storbyområder lider under?

EU’s transportkommissær Violeta Bulc har som få europæiske toppolitikere sat cykling og aktiv mobilitet på dagsordenen.

Hun bad for et par år siden det europæiske cyklistforbund – ECF – om at udarbejde et udkast til en EU Cykelstrategi, som godt nok endte med ikke at blive implementeret, men som dog sikrede et markant og aldrig før set fokus på cykling i Kommissionens mobilitets- og trafiksikkerhedsinitiativer.

Strategien, der med udgangspunkt i en 2017-realitet foreslog en række cykelpolitiske initiativer frem mod 2030, slog fast at hverdagscyklingen i EU i dag allerede bidrager med en samfundsøkonomisk værdi på over 500 mia. € /årligt. I 2030 kan dette øges til 760 mia. €./årligt. Der er i dag 650.000 jobs i cykelindustrien. I 2030 kan der være 875.000, hvis man altså vil mere hverdagscykling i Europa.

ECF har uddybet disse tal i en meget interessant publikation – The EU Cycling Economy – som med al ønskelig tydelighed, viser de enorme samfundsøkonomiske effekter, som øget hverdagscykling har på ikke mindst europæernes helbred samt vores muligheder for at udnytte vores tid mere effektivt.

Derfor er jeg er optaget af, hvad der sker på den cykelpolitiske dagsorden i EU. Det hjælper på interessen, at vi gennem vores danske netværk i Cycling Embassy of Denmark sammen med vores hollandske kolleger - to små medlemslande - her vitterlig sidder med en dyb indsigt og praktisk erfaring når det handler om hverdagscykling, som andre EU lande efterspørger ofte og intensivt. Heldigvis er nysgerrigheden stor og viljen til forandring og nytænkning i mobiliteten ligeså.

Jeg tror på et mere cyklende Europa i de kommende år.

 

Emneord: Klaus Bondam, Cyklisme, Europæisk samarbejde, 031218
Europabevægelsen på DenOffentlige.dk I Europabevægelsen mener vi, det er afgørende, at Danmark deltager helhjertet i det europæiske samarbejde, for i fællesskab står vi stærkest. Danmark skal være med til at finde de fælles løsninger...
Aktivitet: Artikler: 77 | Events: 2 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også