Tag et kvantespring, Lykketoft!

Endelig! Folketinget indfører nye debatformer for at peppe politik op. Og det har kæmpepotentiale for at gøre politiske debatter interessant for almindelige danskere. Men hvad med at tage endnu et skridt, så vi bliver digitalt politisk foregangsland?

Mogens Lykketoft har længe talt varmt for, at Folketinget skulle involvere flere. Lykketoft var en af de største fortalere, da S åbnede folketingssalen for den almindelige dansker med livechat fra salen, mens Thor Pedersen og Kristian Thulesen Dahl ønskede Facebook og den almindelige dansker ud af Folketingssalen.

Nu skal der være direkte konfrontationer mellem Helle Thorning-Schmidt, Lars Løkke Rasmussen og de øvrige partiledere, og det skal ”give nyt liv til debatterne i folketingssalen efter britisk forbillede”. Men hvorfor springer Danmark ikke et par led over og bliver forbilledet, nu hvor vi rent faktisk har alle forudsætninger for det? I Danmark har vi opbygget en helt unik tradition for, at man som almindelig dansker kan gå i dialog med politikere på Facebook og Twitter. Flere og flere politikere svarer faktisk (og lytter), mens der er masser af andre lande, hvor vælgerne er begrænset til kun at kommentere på de opslag på Facebook, som politikeren selv opdaterer med, hvis de overhovedet selv opdaterer – vælgerne kan i mange lande ikke selv, som på Helle Thorning-Schmidts eller Lars Løkkes Facebook-væg, starte deres eget opslag, og de får ikke svar, som masser af danskere gør, når de stiller spørgsmål til Magnus Heunicke, Margrethe Vestager og Per Clausen på Twitter.

I Danmark er 3 ud af 5,6 danskere på Facebook. Og Twitter er ved at manifestere sig som det foretrukne debatmedie især for journalister, politikere og kommunikationsfolk. I Danmark bliver vi stadig mere vant til, at vi kan engagere os sideløbende på sociale medier, når f.eks. Mærsk under Social Media Week lader folk i salen tweete og det ryger op på en storskærm bag oplægsholderen.

I Folketingssalen opdaterer Folketingsmedlemmerne i forvejen deres Facebook-profiler og tweeter løs under debatterne, så der foregår ”en debat i debatten” – også med almindelige mennesker, der kan give deres input til politikere direkte i salen.

Forestil jer – og det er langt fra utopisk – at de direkte dueller, der starter i oktober foregår ikke bare med en ordstyrer, der ikke selv opfinder spørgsmål og emner, men foran to store skærme. På den ene flyder der spørgsmål fra almindelige danskere ind via Twitter, og på den anden skærm spørgsmål via Facebook. Det er vælgerne, der bestemmer, hvilke spørgsmål de to duellanter skal besvare – enten som en lille del af duellen, eller som en hoveddel. De 2,6 ud af 5,6 danskere, der ikke er på Facebook og forsager Twitter, får mulighed for at stille deres spørgsmål pr. sms eller mail. Voila. Put den idé i ovnen og bag den.

Socialdemokraternes livechat i 2010 kostede 0 kroner at lave – det var en kode, der stjal livetv-signalet fra Folketingstv og satte et Facebook-chat-felt nedenunder – med 10.000 besøgende via Socialdemokraternes hjemmeside til en afslutningsdebat. Og så kræver det moderation, når en ud af 10.000 besøgende ikke kan finde ud af, at man ikke skriver injurierende, racistisk eller hadefuldt i spørgsmålene. Hvorfor virkede det? Fordi Socialdemokraternes folketingsmedlemmer ville det, og fordi de allerede der var på et niveau, hvor de sagtens kunne hjælpe og guide danske interesserede vælgere på Facebook, mens de førte en saglig koncentreret afslutningsdebat.

Fordele? Det bliver folkets ting. Flere vil engagere sig, flere vil stemme, flere vil kræve kvalitet af politikerne. Lad os komme i gang!

Emneord: Benjamin Rud Elberth, Sociale medier, Politisk debat, Livechat, Folketinget, Mogens Lykketoft, Twitter, Facebook
Benjamin Rud Elberth på DenOffentlige.dk Digital chef for Geelmuyden.Kiese og tidligere digital chef for Hou Media og Socialdemokraterne, Benjamin Rud Elberth, blogger om politisk digital kommunikation, sociale medier, folketings-,...
Aktivitet: Artikler: 11 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også