Ny karakterskala skal understøtte en positiv læringskultur
Akademikerne har fremsendt den akademiske fagbevægelses overvejelser om en ny karakterskala til Ekspertgruppen til ændring af karakterskalaen. Ekspertgruppen blev nedsat at undervisningsministeren og uddannelsesministeren i april og arbejdet forventes afsluttet ultimo september i år.
Akademikernes overvejelser om en ny karakterskala er funderet pÃ¥ den store og brede erfaringsbase med karaktergivning, der findes blandt Akademikernes medlemsorganisationer, der organiserer undervisere og censorer pÃ¥ de gymnasiale uddannelser og de videregÃ¥ende uddannelser; erhvervsakademier, professionshøjskoler, kunstneriske videregÃ¥ende uddannelsesinstitutioner samt universiteter.Â
Overvejelserne er formuleret som fem hensyn som en god karakterskala - og dens anvendelse - skal kunne opfylde. Akademikerne vurderer samtidig anvendelsen af karakterskalaen mindst lige sÃ¥ vigtigt som selve skalaens indretning. Følgende fem hensyn vil danne grundlag for Akademikernes vurdering af ekspertgruppens forslag til ny karakterskala: Â
- Understøtter en positiv læringskulturÂ
- Reducerer en negativ præstationskulturÂ
- Er gennemsigtig, fair og anvendelig i forhold til optagelsessystemetÂ
- IndgÃ¥r i intern kvalitetssikring af uddannelserneÂ
- Er internationalt sammenlignelig.Â
Akademikerne ser frem til at indgå i dialog med ekspertgruppen, ligesom vi imødeser en god og konstruktiv debat, når ekspertgruppens løsningsforslag bliver offentliggjort til efteråret.
Akademikernes indspil til Ekspertgruppen til ændring af karakterskala kan findes her.