Nyt skoleintra i 2016 – pas nu på!

På alle skoler skal en ny brugerportal åbnes i 2016 som led i en ny offentlig strategi for digital velfærd – men nye systemer løser ikke nødvendigvis behov og udfordringer for kommunikation.

Skoleintra skal i 2016 erstattes af en ny stor brugerportal, som skal samle al information mellem hjem og skoler. Portalen vil omfatte det, som mange kender i dag som forældreintra og elevintra.

Forældrene skal via brugerportalen blive inddraget tættere i børnenes læring, trivsel og faglige udvikling, hedder det blandt andet om den nye brugerportal, skriver DR i en nyhedsartikel den 2/10-13.

Det fremgår af ”Fælles offentlig strategi for digital velfærd 2013-2020” fra regeringen, KL og Danske Regioner, september 2013.

Mistillid er en risiko

Det lyder jo godt. Jeg er også tilhænger af gode digitale systemer og ser fantastiske perspektiver i den digitale udvikling.

Så længe man ikke tror, at digitale systemer i sig selv løser kommunikationsproblemer, og så længe systemerne ikke overtager magten over kommunikationen.

Som offentlig kommunikatør har jeg set flere eksempler. Blandt de mere parodiske er, at jeg har siddet i institutioner, hvor økonomisystemer er blevet indført, men hvor dagligdagens budgetansvarlige ofte har haft nemmere ved at styre deres budget ved at dobbeltbogføre med det gode gamle excell ark, fordi det kun er meget få, der i realiteten har kunnet finde ud af de nye, fine og komplicerede systemer.

Sådanne eksempler skaber mistillid til digitaliseringens virkelighed.

Kernespørgsmålet er ikke det digitale system

Om forældreintra har systemet sikkert godt af at blive set på med friske øjne – og ja, måske er det også en god ide at udskifte systemet. Jeg ved det ikke. Det interessante er, at systemet har en basisfunktion, der fungerer, og allerede nu er et brugbart værktøj, der eksisterer for kommunikationen om skolens liv - og som jeg ikke er i tvivl om kunne anvendes bedre.

Jeg vil hårdnakket hævde, at kernespørgsmålet omkring forældreintra ikke er selve systemet, men hvordan systemet anvendes til at kommunikere af forvaltning, skole, lærere og forældre.

Det vil et nyt digitalt system ikke nødvendigvis løse. Som kommunikatør vil jeg bestemt frygte, at fokus på dette vil blive underprioriteret, det er set før.

Når formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, siger i et interview til DR den 2/10-13, at det er vigtigt, at systemerne ikke pålægger skolerne yderligere adminstrative, bureakratiske opgaver, så skal man nok passe på med at fortolke det som ”bare en skeptisk holdning”. Anders Bondo Christensen frygter, at systemet hiver ressourcer væk fra noget andet, der er vigtigere.

Kritiske bemærkninger om "mastodonter og udbud"

Måske er det også værd at bemærke nogle af kommentarerne til Version 2s artikel den 2/10-13 ”Regeringen afliver Skoleintra”:

”Man ønsker sig stadig et enormt mastodontværktøj, som kan alt for alle!

”Jeg frygter det store forkromede udbud med NemId-login og hele svineriet, som bliver vundet af CSC eller KMD, som fucker det hele op og afleverer et IC4-tog med håndbremsen trukket i 2019”.

Ja, det er selvfølgelige ”tilfældige kommentarer”,  men der er også brug for at drøfte de store digitale løsninger mere for at sikre, at vi får de nye digitale systemer til at fungere optimalt – og set fra min stol:

Prioritere det højere at fokusere på de kommunikationsudfordringer, der eksisterer om systemerne, lige fra valg af system til drift, udvikling og anvendelse.

Undgå digitale faldgruber

Jeg tror, det er vejen til at undgå nogle af de digitale faldgruber, som vi også ser, og som jeg tror, mange offentligt ansatte har eksempler på fra dagligdagen, men som de - som gode og loyale offentligt ansatte - jo sjældent råber så højt op om.

Vi må også drøfte vanskelighederne i den digitale udvikling, vi står i. Forandringerne sker hurtigt, så vi skal være hurtige til at lære af både det, der lykkes, og det der lykkes mindre godt.

Ellers risikerer vi at bruge ressourcerne forkert.

 

 

 

 

 

                                     

Søren Jensen på DenOffentlige.dk Min personlige blog - lige nu mest med fokus på vores ungdoms stemme i Danmark 2.0. Jeg skriver med afsæt i mine erfaringer som leder og kommunikationschef gennem 25 år i statens tjeneste i uddan...
Aktivitet: Artikler: 33 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 03.10.13 Anders Dinsen
    Ensretning - ja tak!

    Jeg holdt engang en tale for min kusine, der er sociolog. Min pointe i talen var, at mens hun studerer verden, så forandrer jeg den. Jeg er ingeniør.

    Vi skal selvfølgelig tale didaktik og kommunikation, men det gode system vil revolutionere, så vi har svært ved at forestille os hvordan. Jeg troede engang på at man kunne analysere brugeres behov og derudfra designe det perfekte produkt. Det tror jeg ikke længere på. Mennesker skaber systemer, men systemer skaber i høj grad også mennesker!

    Var det hønen eller ægget, der kom først?

    Eller: Systemet eller anvendelsen?

    Svaret er at det ikke er et enten-eller, men et både-og. Vi vil, med et nyt system, skabe nye forældre, elever, lærere osv.

    Angående ensretning - jo det har vi brug for, fordi: Kerneproblemet med skoleintra er at det er et monolitisk system. Fremtidens system må være en platform.

    Platforme kræver ensretning. Det er som når vi på vejene vedtager at køre i højre side og at stoppe for rødt.

  • 03.10.13 Nick Allentoft, chefredaktør & stifter
    Monopolisering

    Et centralt spørgsmål i forlængelse af de to kommentarer herunder - Anders, er det smart at lave een national fælles standard på både backend og brugerflade for skoleintra, når videreudviklingen har stået så stille som den har med netop skoleintra? Kan man egentlig ikke nøjes med at stille nogle system-integrationskrav og levere dele af en back-end-infrastruktur hvorefter kommunerne selv kan vælge, hvordan de vil gå videre?
    Det ser også ud til, at løsningen vil snige sig ind på hele fritidshjem-området, og dermed forventeligt slå de private aktører ihjel, der har tilført dette område væsentlig innovation de senere år. Er det virkelig nødvendigt at de skal skæres af?
    Hvordan skal et skoleintra spille sammen med eg. daginstitutionsområdet i de kommuner, der vælger at invitere familierne til digitale netværk?
    Der er som i begge siger mange spørgsmål, men det er vel relevant at være noget betænkelig over den ensretning, der foreløbig lægges op til både i den digitale strategi og fokeskoleforliget. Eller hvad?

  • 03.10.13 Søren Jensen
    Jo:-) det er kommunikation og anvendelse der er kernespørgsmålet

    Ligegyldigt om det er forældreintra, som vi kender i dag - eller et nyt og bedre system - jo, det er kommunikation og anvendelse, der er kernespørgsmålet.

    I folkeskolen tales p.t. meget om, at lærerne skal tænke mindre på teknologi og mere på, hvad de vil didaktisk med nye medier og læring - og derefter på hvordan teknologien kan hjælpe dem.

    For nye digitale systemer som skoleintra - jeg håber, det bliver kommunikationsbehov og anvendelse, der styrer systemet, så risikoen for det omvendte bliver minimal.

    Og der rejser du mange spændende spørgsmål, som jeg heller ikke kender svarene på - men at der er behov for mere dialog om fordele og ulemper ved forskellige valg, når vi laver så store digitale investeringer - ja bestemt da.

    Og ja - jeg tror faktisk forældreintra som kommunikationsværktøj kan anvendes bedre allerede i dag til at styrke kommunikationen om folkeskolens udvikling - det behøver sådan set ikke vente til 2016.

  • 03.10.13 Anders Dinsen
    Jo, kernespørgsmålet ER det digitale system

    Det knager og knirker i det gamle skoleintra. At der nu opstår debat om om det overhovedet er nødvendigt at udskifte tager jeg som udtryk for at vi faktisk bruger det og udnytter dets funktioner. Det skal udskiftes og det skal det fordi teknikken ikke kan følge med udviklingen. Allerede nu er alternative platforme ved at æde sig ind på intra's domæner, bl.a. drevet af elever, der foretrækker lektier på facebook fremfor intra.

    Ender vi med et nyt Polsag? Vil de store leverandører overhovedet kunne bygge det? Hvorfor ikke bare vælge en standardløsning? Hvorfor ikke bare videreudvikle det gamle? ...

    Spørgsmålene er mange, men med tanke på hvor megen værdi netop skoleintra giver for vores skole-hjem samarbejde og dermed for hele folkeskolen, så synes jeg det er en GOD ide at investere i noget nyt - og med åbne øjne vurdere risikoen for at det flopper. Husk at Moores lov stadig gælder og at spørgsmålet ikke er om vi om få år har mobile devices, der har langt mere power end dagens - men, hvad vi bruger det til.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også