25 millioner til sundhedsforskning i Region Hovedstaden

03/12/2012 14:43

Region Hovedstaden

Region Hovedstadens Forskningsfond til Sundhedsforskning støtter 28 nye forskningsprojekter.  Tænk, hvis man kunne forhindre sukkersyge hos børn, ved at de blev ammet lidt længere. Kan vi mon forhindre blodpropper i hjernen? Og har brugen af lykkepiller en betydning for spontan abort?

Disse problemstillinger er blandt en række udfordringer, som forskere på hospitaler i Region Hovedstaden i de kommende år vil undersøge med støtte fra Region Hovedstadens Forskningsfond til Sundhedsforskning.

Fonden har netop uddelt 25 millioner kroner til 28 nye forskningsprojekter.

Særlig fokus på patientforløb og velfærdsteknologi

Med årets uddeling har koncerndirektionen særligt ønsket også at tilgodese forskning vedrørende f.eks. sammenhængende patientforløb, indsatsen over for kronikere og forskning vedrørende velfærdsteknologi.

En betingelse for at få penge er, at projekterne har et højt fagligt niveau med et stort udviklingspotentiale, der hurtigt vil komme patienter og borgere til gavn.

- Alle projekterne tager udgangspunkt i problemstillinger, som vedrører rigtig mange mennesker og kan medvirke til at løse udfordringerne i fremtidens sundhedsvæsen. De opnåede resultater skal gøre en forskel og omsættes til praktisk hverdag for at redde liv og førlighed, øge sundheden og f.eks. hjælpe kronisk syge til et bedre liv, siger Marianne Stendell, formand for Region Hovedstadens udvalg for fremtidens uddannelse og forskning.

Forskning der gør en forskel

Region Hovedstadens Forskningsfond til Sundhedsforskning modtog 167 ansøgninger, som samlet set giver et indblik i den omfattende og højt kvalificerede forskning, der finder sted på regionens hospitaler.

De 28 udvalgte projekter dækker områder som: Hvorfor virker fedmekirurgi, kan børn af forældre med sukkersyge selv undgå sygdommen, forebyggelse af blodpropper i hjernen, kræftbehandling med stamceller og tidlig behandling til børn med astma.

Fakta:

· Regionsrådet i Region Hovedstaden etablerede Forskningsfond til Sundhedsforskning i 2008 med et ønske om at sætte fokus på sundhedsforskning.

· Forskningsfonden støtter forskningsprojekter, der har et særligt sigte og/eller understøtter indsatsområder i regionens Politik for Sundhedsforskning 2020.

· De 28 udvalgte projekter har været igennem en grundig faglig vurdering i et bedømmelsesudvalg med 8 anerkendte forskere fra regionen.

· Projekterne har fået støtte på mellem 500.000 og 2 millioner kroner.

· I alt blev der i Region Hovedstaden i 2011 brugt 1,7 milliard kroner til forskning og udvikling, - heraf finansierer regionen godt halvdelen selv.

Se nærmere beskrivelse af de 28 projekter her