Professionshøjskolen Metropol
-
Studerendes frafald koster en mia. om året
"En rapport fra 2013 estimerer, at frafald på danske videregående uddannelser koster samfundet op imod en mia. kr. om året. Men giver det overhovedet mening at gøre det op på den måde? Og kan vi gøre noget ved det?" Skriver Christian Erin-Madsen, Journalist på Rucpaper.dk
-
Fagenes Festival: Elever kan dyste i folkeskolens fag
Nu får skoleelever mulighed for at dyste i folkeskolens fag til Fagenes Festival. Med 10 millioner fra Undervisningsministeriet får grundskolen nu en fagfestival. Inspirationen kommer fra DM i Skills – de årlige Danmarksmesterskaberne i erhvervsuddannelsesfagene.
-
”Hvor får de strøm fra?” – om velfærdsteknologi til hjemløse
Brugen af velfærdsteknologi på sundhedsområdet er i rivende udvikling, til gavn og glæde for både borgere og medarbejdere. På det sociale felt er der også en udvikling i gang, og der er et stort potentiale i at udvikle velfærdsteknologiske løsninger til socialt udsatte borgere.
-
Lederen skal orkestrere samskabelsen
Skolens åbninger mod omverdenen skal resultere i samskabelse, der styrker skolen og ikke gør den diffus. Det er langt fra gjort med lovgivning og storladne bekendelser. Der skal være en leder til at oversætte og orkestrere, så skolens rationalitet ikke svækkes i mødet - men styrkes gennem åbningen.
-
Hvordan udfyldes folkeskolens nye ledelsesrum?
En lidt grovkornet tegning viser en skole, hvor lederne leder, lærerne underviser og eleverne dannes, lærer og udvikler kompetencer i tre ret adskilte processer. Derfor skal skolelederne klædes på til at lede indad i selve skolens hjerte; undervisningen og elevernes udbytte af den.
-
Ledere er brobyggere
Der er brug for en talløs række af innovationsprocesser, der inddrager en dialog om hvordan styring, ledelse, forvaltning, professionsudøvelse og borgerinddragelse bliver hinandens forudsætninger for innovation – og ikke hinandens modsætninger eller barrierer, skriver Tue Sanderhage i Effektiviserings-stafetten, og opfordrer til, at vi interesserer os meget mere for hinandens perspektiver.
-
Uddannelse og praksis er hinandens forudsætninger for effektivisering
Den viden, der oparbejdes ved at dele gode erfaringer og andet godt ude i det offentlige, skal føres tilbage på uddannelserne, og fra uddannelserne til praksis. Det er i samspillet mellem praksis og uddannelserne, der opstår nye produkter, løsninger og arbejdsgange, skriver Stefan Hermann i Effektiviserings-stafetten.